IEA: huidige energiecrisis is erger dan de oliecrisis uit de jaren 70

De wereld wordt geconfronteerd met een veel grotere energiecrisis dan die van de jaren zeventig, vertelde de uitvoerend directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, aan het Duitse dagblad Der Spiegel. “Destijds ging het alleen maar over olie”, vertelde Birol.

“Nu hebben we tegelijkertijd een oliecrisis, een gascrisis en een elektriciteitscrisis”, zei het hoofd van het internationale agentschap dat werd opgericht na de schok van het Arabische olie-embargo in de jaren zeventig.

De energiecrisis begon in de herfst van vorig jaar, maar de Russische invasie van Oekraïne maakte ze veel erger omdat de markten bang zijn voor verstoring van de energievoorziening vanuit Rusland, terwijl westerse regeringen Moskou steeds restrictievere sancties opleggen vanwege de oorlog in Oekraïne.

De EU stemde in met een verbod op het grootste deel van de invoer van Russische olie, waarbij de levering via pijpleidingen voorlopig vrijgesteld blijft van het embargo. Dit zal de toch al krappe markten voor ruwe olie en producten verder verkrappen.

De wereld, en vooral Europa, kan een zomer van tekorten aan benzine, brandstof en vliegtuigbrandstof tegemoet gaan, vertelde Birol. De vraag naar brandstof zal naar verwachting stijgen naarmate het belangrijkste vakantieseizoen in Europa en de Verenigde Staten begint, voegde hij er nog aan toe.

De afname van het aanbod aan ruwe olie draagt bij aan de verminderde wereldwijde raffinagecapaciteit, wat resulteert in lage voorraden van producten, ook in de Verenigde Staten.

De capaciteit van de raffinaderij voor bevoorrading, wereldwijd en in de VS, is nu een paar miljoen vaten per dag lager dan vóór de pandemie.

Sinds het begin van de pandemie is ongeveer 1 miljoen bpd aan raffinaderijcapaciteit in de VS permanent gesloten, omdat raffinaderijen ervoor hebben gekozen om verliezende faciliteiten te sluiten of een deel ervan om te zetten in productielocaties voor biobrandstof. Wereldwijd is de raffinaderijcapaciteit ook schaars, vooral nadat westerse kopers, ook in de VS, niet langer Russische vacuümgasolie (VGO) en andere tussenproducten importeren die nodig zijn voor de raffinage van ruwe olie tot benzine, diesel en vliegtuigbrandstof.

De brandstofmarkt is ook in Europa extreem krap en zal na het EU-verbod op de meeste Russische importen nog verder verkrappen.