Stevenen we af op “moeder van alle schokken” in de toeleveringsketen?

China wordt met een groeivertraging geconfronteerd en die is te wijten aan het ‘covid-zero’-beleid in het algemeen en aan de covid-vergrendelde havens in het bijzonder. Als gevolg van het langzame goederenverkeer door enkele van de drukste en belangrijkste havens van het land, wijken verladers nu uit naar Shanghai. Wat heeft geleid tot het soort domino-vertragingen in de grootste containerhaven ter wereld die afgelopen zomer tot enorme congestieproblemen hebben geleid

Die congestieproblemen hebben zich uiteindelijk vertaald in een recordaantal containerschepen dat voor de kust van Californië wacht, een probleem dat tot op de dag van vandaag niet is opgelost. Met vaarschema’s die al met vertragingen van ongeveer een week worden geconfronteerd, waarschuwen expediteurs voor de impact op reeds achtergebleven gateways in Europa en de VS.

Dat is ook de reden waarom HSBC-economen waarschuwen dat de wereldeconomie op de “moeder van alle schokken” zou kunnen afstevenen. Schokken in de toeleveringsketen die zich in razendsnel tempo kunnen uitbreiden als de zeer besmettelijke ommicron-variant, die al een groot deel van de wereldeconomie overspoelt, zich over Azië verspreidt en met name China in een wurggreep neemt. Op dat moment zal een verstoring van de productie onvermijdelijk worden.

Voor degenen die de wereldwijde schokgolf van vorig jaar zijn vergeten, toen China zijn havens enkele dagen op slot deed, herinneren we er aan dat dit leidde tot een ongekende hapering in de wereldwijde logistiek en verzending van goederen die tot op de dag van vandaag niet is opgelost. Dat komt omdat China ‘s werelds grootste handelsnatie is en het vermogen om zijn fabrieken tijdens de pandemie draaiende te houden, van cruciaal belang is geweest voor de wereldwijde toeleveringsketens. Maar elke medaille heeft zijn keerzijde en dat blijkt nu opnieuw.