Te weinig water in de Rijn maakt energiecrisis in Duitsland nog erger 

Dit jaar is tot dusver uitgegroeid tot een heuse hel voor Duitsland, dat lijdt aan een soort superinflatie als gevolg van de Europese sancties tegen Rusland, en dat volgens de voorzitter van de Duitse werkgeversorganisatie de grootste crisis beleeft die het land ooit heeft meegemaakt. Die crisis staat op het punt nog erger te worden nu het dalende waterpeil van de Rijn, die van oudsher een belangrijke verkeersader voor de infrastructuur door Duitsland is, blijft dalen waardoor de goederenstroom naar het binnenland van Europa dreigt te bezwijken.

Het alarmerende gebrek aan water draagt ​​bij aan de problemen met de levering van olieproducten in Zwitserland en verhindert dat ten minste twee elektriciteitscentrales in Duitsland alle kolen krijgen die ze nodig hebben. Bovendien wordt verwacht dat de zinderende zomertemperaturen op het continent de komende week nog hoger zullen worden, wat leidt tot nog lagere waterstanden.

De 1.288 kilometer lange Rijn loopt van Zwitserland helemaal naar de Noordzee en wordt gebruikt om tientallen miljoenen tonnen goederen door het binnenland van Europa te vervoeren. Maar met het laagste waterpeil voor de tijd van het jaar in 15 jaar, is er een limiet voor de hoeveelheid brandstof, kolen en andere vitale lading die binnenschepen via de rivier op en neer kunnen vervoeren.

Lage waterstanden op de Rijn betekenen dat binnenvaartschepen die olieproducten van het middeldestillaat-type – meestal gasolie/diesel – voorbij Kaub in Duitsland vervoeren beperkt zijn tot het laden van ongeveer 30% van HUN capaciteit, aldus het maritieme makelaarsbedrijf Riverlake.

Het laden van een binnenschip in het energieknooppunt Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (of ARA), dat in volledige belading 2,5k ton kan vervoeren, is beperkt tot ongeveer 800 ton als het naar bestemmingen buiten Kaub vaart. Het waterpeil bij Kaub is de afgelopen dagen gedaald tot het seizoensmatig het laagst sinds ten minste 2007. Volgens Riverlake zijn verdere dalingen van de laadvolumes voor binnenschepen die middeldistillaten vervoeren van ARA naar binnenlandse bestemmingen buiten Kaub komende dagen te verwachten.