Europese industrie verliest in snel tempo terrein en dat is een uitermate verontrustend signaal

‘We zijn aan het watertrappelen, niet meer of niet minder. Een energiecrisis brengt de Europese industrie tot stilstand terwijl de VS en China full speed vooruit racen”, waarschuwt Volkswagen

Door de energiecrisis in Europa komt de industrie van het continent tot stilstand en de grootste Europese autofabrikant vreest dat de concurrenten vooruitgang boeken omdat de EU-regeringen hun bedrijven niet genoeg steun bieden.

De energie- en elektriciteitsrekeningen stegen dit jaar voor zowel de Europese burgers als voor de industrie nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen. De Russische energiebedrijven schortten de levering van aardgas aan Europa op als reactie op sancties en die maatregel laat zich nog steeds gevoelen. De crisis heeft de Europese industrie midscheeps getroffen, met name in sectoren die veel energie verbruiken, waaronder kunstmestproducenten en staalproducenten, die beide de productie aanzienlijk hebben teruggeschroefd.

De Europese Unie bemiddelt bij onderhandelingen over een prijsplafond voor aardgas, dat de consumenten zou beschermen tegen hoge kosten wanneer de aardgasprijzen een bepaalde drempel overschrijden. Dit terwijl sommige Europese landen hebben opgeroepen tot meer overheidssubsidies om de bedrijfswereld te ondersteunen. Maar sommige bedrijven waarschuwen dat zelfs deze maatregelen misschien niet genoeg zullen zijn om de Europese industrie te redden, aangezien het continent steeds verder achterop dreigt te raken bij zijn economische concurrenten.

“Op het internationale toneel verliezen Duitsland en de Europese Unie snel hun aantrekkelijkheid en concurrentievermogen”, schreef Thomas Schäfer, brand chief executive officer bij de Duitse autofabrikant Volkswagen, maandag in een LinkedIn-bericht.

Schäfer zei dat Volkswagen en andere Europese autofabrikanten het risico lopen achterop te raken bij concurrenten op het gebied van de productie van elektrische auto’s vanwege de hoge energieprijzen, aangezien de crisis de hele Europese industrie een mokerslag toebrengt.

“We zijn aan het watertrappelen als ik het zo mag uitdrukken”, schreef hij. “Ik maak me grote zorgen over de huidige ontwikkelingen met betrekking tot investeringen in de transformatie van de industrie richting meer duurzaamheid. Dit moet dringend prioriteit krijgen – onbureaucratisch, consistent en snel.” Vraag is echter of Europa onbureaucratisch, consistent en snel kan handelen.

De energiecrisis in Europa kan volgens Schäfer nog jaren aanslepen en bedrijfsleiders waarschuwen dat politieke leiders niet genoeg doen om het continent concurrerend te houden op het wereldtoneel.

Schäfer merkte op dat Europa het risico loopt achterop te raken bij landen als de VS, Canada en China terwijl snelgroeiende economische regio’s in Zuidoost-Azië en Noord-Afrika ook een bedreiging vormen voor de Europese industrie, die volgens Schäfer op veel gebieden prijsconcurrentievermogen mist. Voor Volkswagen zei Schäfer dat Europa steeds meer terrein verliest als gevolg van de hoge energie- en elektriciteitsprijzen, waardoor investeren in de elektrische voertuigtak van het bedrijf steeds onhoudbaarder is geworden.

Verschillende Europese industrieën zijn gedwongen hun activiteiten af te bouwen als gevolg van de hoge energieprijzen en sommige bedrijfsleiders vrezen dat de veranderingen onomkeerbaar zullen zijn. In oktober waarschuwde producent van chemicaliën en kunstmest BASF dat het de activiteiten in Europa mogelijk permanent zou moeten inkrimpen vanwege de hoge energieprijzen, terwijl energie-intensieve industrieën zoals de glasproductie de vrees hebben geuit dat bedrijven hun activiteiten voor onbepaalde tijd zouden kunnen verplaatsen naar economische rivalen buiten Europa.

Veel delen van het EU-blok bevinden zich mogelijk al in een economische recessie, deels als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de hoge energieprijzen, terwijl investeringsbanken, waaronder Morgan Stanley en Goldman Sachs, hebben gewaarschuwd dat er een veel groter risico is op een ernstige economische terugval in Europa dan in de VS

De eerder dit jaar goedgekeurde Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA) heeft ook de economische vooruitzichten van Europa vertroebeld, aangezien de EU-leiders kritiek hebben geuit op de wetgeving – die bedoeld is om meer dan 400 miljard dollar te injecteren om de binnenlandse Amerikaanse industrie te ondersteunen – omdat deze protectionistisch is en Europese bedrijven benadeelt .

De energiecrisis en de IRA waren voor leiders uit Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van de EU, aanleiding om vorige week een gezamenlijke aankondiging uit te brengen waarin meer grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van industriebeleid werd beloofd. Schäfer noemde de aankondiging een stap in de goede richting, maar waarschuwde dat er veel agressievere actie nodig zou zijn om de afnemende internationale economische status van Europa te versterken. Vooral de energie-intensieve industrieën verliezen in snel tempo terrein.

Terwijl de IRA in de VS gevestigde bedrijven grote prikkels zal geven om te investeren in de productie, inclusief de elektrische auto-industrie, ontbrak een soortgelijk beleid in Europa tot nu toe, aldus Schäfer.

“De EU daarentegen houdt voet bij stuk aan gedateerde en bureaucratische staatssteunregels die regio’s bevorderen in plaats van hele industriesectoren te promoten en te transformeren”, schreef hij, eraan toevoegend dat de meeste Europese wetgevers zich tot nu toe hebben gericht op lange termijn investeringsplannen in plaats van onmiddellijke prikkels om industriële activiteit een vliegende start te geven. Wat volgens de VW-manager een verkeerde aanpak is.

Schäfer waarschuwde dat Volkswagen en andere Europese autofabrikanten ver achterop zouden kunnen raken bij internationale concurrenten, vooral op het gebied van elektrische voertuigen, als EU-regeringen niet meer doen om de industrie te ondersteunen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *