Richemont, de eigenaar
van onder andere Cartier en Van Cleef & Arpels, meldde in het tweede
kwartaal een verrassende omzetdaling. En dat is geen goed signaal: een
haperende vraag op de markt voor luxegoederen is een onheilspellend teken van
een verzwakkende consument.”
Naast Richemont kampt
LVMH met problemen nu de Amerikaanse luxemarkt in het tweede kwartaal flink achteruitboerde.
Het verhaal van de zogenaamde ‘sterke Amerikaanse consument’ kraakt in al zijn
voegen. Dit komt omdat consumenten zijn gehavend door twee jaar van negatieve
reële loongroei, waardoor sommigen gedwongen worden hun spaargeld aan te
spreken terwijl ze de creditcardschulden opstapelen om de eindjes aan elkaar te
knopen. Bovendien staan de rentetarieven op het hoogste punt in 22 jaar, en de
meest recente opiniepeiling van de Senior Loan Officers over
bankleningenpraktijken toont zelfs nog strengere normen voor bankleningen aan. De
banken zijn dus nog minder geneigd om geld te lenen. Wat wijst op minder
gunstige economische vooruitzichten voor de VS in de komende kwartalen.
Gezien al deze factoren
is het logisch waarom de diamantprijzen zijn ingestort tot pre-Covid-niveaus.
De laatste gegevens van de Diamond Index via International Diamond Exchange
laten zien dat de index op 1 augustus op 116,12 stond en de bodem van 116,26 op
24 maart 2020 doorbrak.
Ook de markt voor
tweedehands luxe horloges moet nog een dieptepunt vinden.
De Bloomberg Subdial
Watch Index, die de prijzen voor de 50 meest verhandelde horloges op basis van
waarde op de secundaire markt bijhoudt, blijft dalen en viel terug onder het
zesmaandelijks ondersteuningsniveau van ongeveer $ 35.762, en drukt nu ongeveer
$ 35.271 af. De index is met 41% gedaald sinds hij in maart 2022 piekte rond
$60.600.
Burberry en Prada
melden ook een afnemende vraag op de Amerikaanse markt. Zonder
stimuleringsmaatregelen is er geen sprake meer van een boom in luxegoederen.