Autoconstructeurs zullen aanvoer van grondstoffen voor batterijen moeten veilig stellen

De autoconstructeurs, niet de mijnbouwindustrie, zullen ervoor zorgen dat de aanvoer van grondstoffen voor batterijen voldoende is om aan de doelstellingen voor elektrificatie te voldoen, aldus Andrew Leyland, managing director bij Supply Chain Insights.

Leyland sprak met Kitco medio november tijdens het 2023 Precious Metals Summit Zurich-evenement.

“De industrie zelf zal die doelstellingen niet kunnen halen, of het zal op een zeer hobbelige manier gebeuren. Of met andere woorden: met ups en downs.”, zei Leyland.

“Veel automakers moesten de productie stopzetten omdat ze een tekort aan halfgeleiders hadden. Ze hebben zo met eigen ogen kunnen inzien dat ze moeten overstappen naar een toeleveringsketen die ze zelf meer onder controle hebben. Ze moeten daarvoor lange termijn afnamecontracten ondertekenen om de bevoorrading veilig te stellen.”

Autofabrikanten breiden hun personeelsbestand uit en plaatsen mensen met ervaring op de juiste plaatsen om de bevoorrading van mineralen voor batterijen te garanderen.

“Ze gaan geen mijnen exploiteren, zo ver zullen ze niet gaan. Het past niet in hun expertise, het is niet logisch voor hen, maar investeren in die lange termijn afnames is wel een duidelijke stap vooruit”, zei hij.

Hoewel de lithiumprijzen zijn afgenomen, zei Leyland dat mijnwerkers bij $22.000 per ton winstgevend zouden moeten zijn.

“Iedereen verdient geld op dat niveau. Als je geen geld kunt verdienen, zou je waarschijnlijk niet in deze sector moeten zitten.”

Er wordt meer geld geïnvesteerd in de energiesector voor de transitie-overgang, maar veel van de financiering richt zich liever op de productiezijde.

“Het is een groot probleem”, zei Leyland. “Veel investeringsgeld heeft geen enkele interesse in mijnbouw, maar ze zijn geïnteresseerd in het implementeren van delen van de toeleveringsketen die sneller kunnen worden opgebouwd. Je kunt in twee tot drie jaar een fabriek bouwen, terwijl je realistisch gezien zeven jaar nodig hebt om een mijn op de markt te brengen.”

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *