De autoconstructeurs,
niet de mijnbouwindustrie, zullen ervoor zorgen dat de aanvoer van grondstoffen
voor batterijen voldoende is om aan de doelstellingen voor elektrificatie te
voldoen, aldus Andrew Leyland, managing director bij Supply Chain Insights.
Leyland sprak met Kitco
medio november tijdens het 2023 Precious Metals Summit Zurich-evenement.
“De industrie zelf
zal die doelstellingen niet kunnen halen, of het zal op een zeer hobbelige
manier gebeuren. Of met andere woorden: met ups en downs.”, zei Leyland.
“Veel automakers
moesten de productie stopzetten omdat ze een tekort aan halfgeleiders hadden.
Ze hebben zo met eigen ogen kunnen inzien dat ze moeten overstappen naar een
toeleveringsketen die ze zelf meer onder controle hebben. Ze moeten daarvoor
lange termijn afnamecontracten ondertekenen om de bevoorrading veilig te
stellen.”
Autofabrikanten breiden
hun personeelsbestand uit en plaatsen mensen met ervaring op de juiste plaatsen
om de bevoorrading van mineralen voor batterijen te garanderen.
“Ze gaan geen
mijnen exploiteren, zo ver zullen ze niet gaan. Het past niet in hun expertise,
het is niet logisch voor hen, maar investeren in die lange termijn afnames is wel
een duidelijke stap vooruit”, zei hij.
Hoewel de
lithiumprijzen zijn afgenomen, zei Leyland dat mijnwerkers bij $22.000 per ton
winstgevend zouden moeten zijn.
“Iedereen verdient
geld op dat niveau. Als je geen geld kunt verdienen, zou je waarschijnlijk niet
in deze sector moeten zitten.”
Er wordt meer geld
geïnvesteerd in de energiesector voor de transitie-overgang, maar veel van de
financiering richt zich liever op de productiezijde.
“Het is een groot
probleem”, zei Leyland. “Veel investeringsgeld heeft geen enkele interesse
in mijnbouw, maar ze zijn geïnteresseerd in het implementeren van delen van de
toeleveringsketen die sneller kunnen worden opgebouwd. Je kunt in twee tot drie
jaar een fabriek bouwen, terwijl je realistisch gezien zeven jaar nodig hebt om
een mijn op de markt te brengen.”