Politici schroeven hun
doelstellingen voor klimaatverandering terug vanwege de hoger dan verwachte
kosten, zei Matt Fernley, directeur van Battery Materials Review.
“Ik denk dat het
verhaal nu is dat de energietransitie inflatoir zal zijn”, zei Fernley.
“Het gaat gewone mensen in de portemonnee raken en daar houden die niet
van. Dat is een van de redenen waarom politici een beetje van hun enthousiasme
beginnen te verliezen. Soms zelf een beetje veel”
Toch benadrukte Fernley
de inflatiereductiewet in de Verenigde Staten en het Critical Minerals
Infrastructure Fund in Canada als belangrijke ontwikkelingen.
Fernley is kritisch
over overheidsfinanciering vanwege haar focus op de midden- en stroomafwaartse
delen van de kritieke mineralen supply chain, en merkt op dat er slechts twee
landen zijn, Australië en Canada, die financiering hebben gericht op de stroomopwaartse
(mijnbouw) aan einde van de keten.
Hij zei dat het besluit
van 2022 van de Canadese regering om een nieuwe “superstroom” 30
procent kritische Minerals Exploration Tax Credit te introduceren goed is voor
juniors en bovendien een stap in de goede richting.
Fernley richtte zich
ook op autofabrikanten zoals Volkswagen en Ford die zich hebben aangemeld bij
Indonesische nikkelprojecten waarvan de verwerkingstechnologieën meer koolstof-
en stroomintensief zijn dan bijvoorbeeld projecten in Canada of Brazilië.
“Er is de
afgelopen vijf of zes jaar een overtuiging gegroeid dat de eindgebruikers graag
een premie betalen voor schoon materiaal, maar daar valt in de praktijk niet
veel van te merken,” zei hij. “
De consument wil niets
weten van hogere kosten op de energietransitie te betalen en de zittende
politieke partijen dreigen door de kiezers te worden afgestraft. Wat niet
bepaald een pluspunt is voor de doorbraak van propere energie op grote schaal.