Het lijkt erop dat de angst voor de Chinese vraag de geopolitieke risicopremies van Rusland overtreft, aangezien de WTI gisterenmorgen met 5% is gedaald, waardoor het prijsniveau op het dieptepunt van vóór de invasie is teruggevallen. Een agressieve Fed en het versnellen van nieuwe COVID-gevallen in China (en de daaropvolgende aankondiging van nieuwe lockdowns) domineren momenteel het beeld in het energie-universum…
\”De vrees neemt toe nu dat China\’s Omicron-golf zich naar andere steden verspreidt en dat het nul-COVID-beleid zal leiden tot massale verlengde lockdowns die een negatief effect hebben op zowel de industriële productie als de binnenlandse consumptie\”, zei OANDA senior marktanalist Jeffrey Halley.
\”Het vrijmaken van strategische oliereserves door de overheden zou de krapte op de markt in de komende maanden moeten verminderen, waardoor de noodzaak van hoge olieprijzen om op korte termijn de vraag te vernietigen kleiner wordt\”, zo stelde UBS-analist Giovanni Staunovo. De lidstaten van het International Energy Agency (IEA) zullen de komende zes maanden 60 miljoen vaten vrijgeven, en de Verenigde Staten zullen daar nog een schepje bovenop doen als onderdeel van de in maart aangekondigde release van 180 miljoen vaten.
Natuurlijk vertraagt de Chinese economische activiteit snel. Maar is er ook sprake van de stilte voor de storm, zoals sommigen beweren? De zeevrachttarieven dalen fors als gevolg van de COVID-lockdowns in China. Chinese bedrijven hebben hun activiteiten deels stopgezet omdat de uitbreiding van de COVID-19 lockdowns de logistieke netwerken van de fabrieken naar de havens verstikken en tegelijkertijd de overbelaste overzeese scheepvaartroutes verlichten. Maar zodra fabrieken in China weer opengaan, zal een nieuwe golf van chaos in de toeleveringsketen de havens aan de westkust van de VS treffen.
Strenge overheidsmaatregelen om de verspreiding van COVID te beperken, hebben geleid tot wijdverbreide lockdowns in Shanghai. Tientallen miljoenen mensen zitten opgesloten in de grote industriële regio rond de stad. Fabrieken, zoals Tesla\’s en componentenmakers voor Apple, hebben de output beperkt of helemaal stopgezet.
Verstoringen van fabrieken, vrachtvervoer, magazijnen en havenactiviteiten in Shanghai hebben de verzendkosten gedrukt omdat de goederenstroom naar de VS tot stilstand is gekomen.
Een container van 40 voet van Shanghai naar Los Angeles zakte met 3,2%, in prijs van $ 9.112 een week geleden naar $ 8.824 deze week. Het transport op de benchmark transpacific route is met meer dan 30% gedaald ten opzichte van de piek van september van $ 12,424, maar ligt nog steeds 5x hoger dan in april 2019.
Dit kan op intermediaire basis leiden tot lagere verzendkosten vanwege een gebrek aan vraag. Op de lange termijn zouden de verzendtarieven echter moeten herstellen vanwege een achterstand van producten die moeten worden verzonden zodra de fabrieken weer opengaan.