De technologiezeepbel is, net als 2000, gebarsten, zegt een ervaren CEO uit de technologiesector

Patrick Spence, een ervaren manager uit de technologiesector, herkent wel degelijk een marktcyclus wanneer hij die ziet. En wat hij nu ziet in de vorm van dalende waarden voor technologieaandelen, doet denken aan de technologiebubbel van 2000, toen hij als marketingexpert bij Blackberry aan het roer stond.

“Ik denk dat het voor mij meer aanvoelt als 2000 en de dot.com-bust, die draaide op groei ten koste van alles en nog wat. Van bedrijven die een echt business model opbouwden en winstgevende groei hadden, was toen geen sprake. In sommige delen van de technologiemarkt is dat vandaag opnieuw geval”, zegt Spence, nu CEO van Sonos.

Sonos is het natuurlijk geen geldverliezend technologieplatform (zie Robinhood, Rivian, enz.) waarvan de toekomst door investeerders in twijfel wordt getrokken.

Sonos, Inc., samen met zijn dochterondernemingen, ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt audioproducten voor meerdere kamers in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Azië-Pacific. Het bedrijf levert draadloze luidsprekers, luidsprekers voor thuisbioscopen, componenten en accessoires. Het biedt zijn producten aan via ongeveer 10.000 externe winkels, waaronder op maat gemaakte installateurs van audiosystemen voor thuis; en e-commerce retailers, evenals via de website sonos.com. Niettemin is de beurskoers van Sonos recent zowat gehalveerd in waarde.