De benzine- en dieselprijzen bereikten deze week in de Verenigde Staten opnieuw recordhoogtes – met een nationaal gemiddelde van respectievelijk $ 4,40 en $ 5,55 per gallon. We hoeven er uiteraard geen tekening bij maken dat brandstof ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan duur blijft.
Hogere brandstofkosten zetten sommige consumenten ertoe aan hun rijgedrag te veranderen, waardoor de vraag afneemt. Maar die vraag zou een veel grotere deuk krijgen als de economie – zowel in de VS als daarbuiten – door de knieën gaat.
Analisten voorspellen dat als er een recessie zou plaatsvinden de vraag naar brandstof zou worden vernietigd, waardoor de olieprijzen zouden dalen. In snel tempo zelfs als we naar het verleden kijken.
“In juli 2008 bereikten de prijzen van ruwe olie $145 per vat. In december was de prijs gedaald tot $ 35 per vat. Zo snel kan het dus gaan”, vertelde Andy Lipow van Lipow Oil Associates aan Yahoo Finance.
\”Een recessie met een daling van de vraag met 10% kan resulteren in een daling van de olieprijs met $ 35 tot $ 50 per vat, wat zich in de VS vertaalt in het goedkoper worden met 75 cent tot $ 1,25 per gallon voor benzine,\” voegde hij eraan toe.
Verschillende factoren houden de olieprijzen momenteel nog hoog. De G-7 heeft beloofd de Russische olie-import te verbieden of geleidelijk af te schaffen tijdens de invasie van Oekraïne. De Europese Unie heeft een soortgelijk plan aangekondigd, maar het vereist een unanieme stemming om het embargo te ratificeren. De Arabische oliewereld waarschuwde deze week kort en goed voor een tekort aan energie op de markt.
OPEC+ heeft de productiequota verhoogd om het aanbod te vergroten, maar de werkelijke productie van het oliekartel blijft achter bij de doelstelling.
\”Behalve in het scenario van een recessie, zullen we nog een aantal jaren hoge energieprijzen zien\”, schreef analist Andy Lipow onlangs in een rapport. “De consumenten moeten met dit scenario rekening houden, of ze het nu graag horen of niet”.