Problemen bij VW zijn symptomatisch voor problemen Duitsland

Bij slechts drie keer de verwachte koers-winstverhouding lijkt het aandeel van Volkswagen een koopje. Een echt koopje, zo stelt Frank Vranken van Bank Edmond de Rothschild. In feite is het een waardeval. Dat blijkt uit het nieuws uit Wolfsburg dat VW van plan is een fabriek in Duitsland te sluiten en de werkgaranties te schrappen. Er zijn veel invalshoeken aan dit verhaal, maar verschillende ervan zijn niet uitsluitend gekoppeld aan VW.

Vranken zet de zaken even op een rijtje. De Europese auto-industrie werd verstoord toen elektrische voertuigen hun intrede deden op het oude continent. Europa was niet voorbereid en erger nog, de Europese autoriteiten speelden een vernietigende rol toen de Europese Commissie besloot dat we de elektrificatie van onze samenlevingen en dus onze auto-industrie moesten versnellen.

Zonder de broodnodige grondstoffen en batterijen was dit een grote blunder. Toen ze eindelijk begrepen dat China, dat zijn EV-auto-industrie en export massaal ondersteunt, onze autosector aan het ontwrichten was, besloot de commissie om tarieven in te stellen. Te weinig, te laat.

Bovendien smeekten bedrijven zoals VW, die naar China verkopen, om geen tarieven te heffen omdat ze bang waren voor vergeldingsmaatregelen. De ironie is compleet nu Chinese importen in Europa marktaandeel innemen en de marges onder druk zetten. Ondertussen hebben alle Europese exporteurs naar China te maken met een consumptievertraging daar.

Wat VW’s management ook niet helpt, is het feit dat de deelstaat Nedersaksen 20% van de VW-aandelen bezit en, onder druk van de vakbonden, kostenbesparende maatregelen afwijst, laat staan fabrieken sluit. VW, als massaproductie-autofabrikant, in tegenstelling tot Ferrari, heeft volumes nodig om te overleven met zijn huidige flinterdunne winstmarges. Quod non…

En als VW beeft, beeft Duitsland. Dit komt bovenop enkele afschuwelijke verkiezingsresultaten, waardoor de Duitse politiek in puin ligt. De conclusie van Vranken laat dan ook niets aan de verbeelding over. Naarmate dit verhaal zich ontvouwt, is de vraag hoe het de algemene verkiezingen van volgend jaar zal beïnvloeden en hoe het de Duitse consumenten zal beïnvloeden.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *