Bij slechts drie keer
de verwachte koers-winstverhouding lijkt het aandeel van Volkswagen een koopje.
Een echt koopje, zo stelt Frank Vranken van Bank Edmond de Rothschild. In feite
is het een waardeval. Dat blijkt uit het nieuws uit Wolfsburg dat VW van plan
is een fabriek in Duitsland te sluiten en de werkgaranties te schrappen. Er
zijn veel invalshoeken aan dit verhaal, maar verschillende ervan zijn niet
uitsluitend gekoppeld aan VW.
Vranken zet de zaken
even op een rijtje. De Europese auto-industrie werd verstoord toen elektrische
voertuigen hun intrede deden op het oude continent. Europa was niet voorbereid
en erger nog, de Europese autoriteiten speelden een vernietigende rol toen de
Europese Commissie besloot dat we de elektrificatie van onze samenlevingen en
dus onze auto-industrie moesten versnellen.
Zonder de broodnodige
grondstoffen en batterijen was dit een grote blunder. Toen ze eindelijk
begrepen dat China, dat zijn EV-auto-industrie en export massaal ondersteunt,
onze autosector aan het ontwrichten was, besloot de commissie om tarieven in te
stellen. Te weinig, te laat.
Bovendien smeekten
bedrijven zoals VW, die naar China verkopen, om geen tarieven te heffen omdat
ze bang waren voor vergeldingsmaatregelen. De ironie is compleet nu Chinese
importen in Europa marktaandeel innemen en de marges onder druk zetten.
Ondertussen hebben alle Europese exporteurs naar China te maken met een
consumptievertraging daar.
Wat VW’s management ook
niet helpt, is het feit dat de deelstaat Nedersaksen 20% van de VW-aandelen
bezit en, onder druk van de vakbonden, kostenbesparende maatregelen afwijst,
laat staan fabrieken sluit. VW, als massaproductie-autofabrikant, in tegenstelling
tot Ferrari, heeft volumes nodig om te overleven met zijn huidige flinterdunne
winstmarges. Quod non…
En als VW beeft, beeft
Duitsland. Dit komt bovenop enkele afschuwelijke verkiezingsresultaten,
waardoor de Duitse politiek in puin ligt. De conclusie van Vranken laat dan ook
niets aan de verbeelding over. Naarmate dit verhaal zich ontvouwt, is de vraag
hoe het de algemene verkiezingen van volgend jaar zal beïnvloeden en hoe het de
Duitse consumenten zal beïnvloeden.