Na Federal Express trekt ook Ford aan de alarmbel, toeleveringsketen blijft verstoord

Ford Motor Co. waarschuwde maandag dat de winst in het derde kwartaal zou worden beïnvloed door ongeveer $ 1 miljard aan hoger dan verwachte leverancierskosten en onderdelentekorten die hebben geleid tot onvoltooide voertuigen die het bedrijf tijdens de periode niet kon verkopen.

De autofabrikant in Dearborn, Michigan, paste zijn eindejaarsprognose voor 2022 aan en voorspelde dat de aangepaste bedrijfsresultaten voor het derde kwartaal met een range tussen $ 1,4 miljard en $ 1,7 miljard zouden dalen.

Ford zei tegen het einde van het kwartaal ongeveer 40.000 tot 45.000 voertuigen in voorraad te hebben die op onderdelen wachten en niet aan dealers kunnen worden geleverd – een cijfer dat hoger is dan verwacht. Die voertuigen, waarvan veel vrachtwagens en SUV’s met een hogere marge, zullen naar verwachting in het vierde kwartaal worden voltooid en verkocht, aldus het bedrijf.

Elke dag zorgen miljoenen matrozen, vrachtwagenchauffeurs, havenarbeiders, magazijnmedewerkers en bezorgers ervoor dat bergen goederen naar winkels en huizen worden vervoerd om aan de toenemende noden van de consumenten te voldoen. Maar deze complexe goederenbeweging die de wereldeconomie ondersteunt, is veel kwetsbaarder dan velen dachten.

Bovendien zei Ford op basis van recente onderhandelingen met leveranciers dat het meer betaalt voor onderdelen en materialen om rekening te houden met de effecten van inflatie. De hogere betalingen zorgden in het derde kwartaal voor ongeveer $ 1 miljard aan onverwachte kosten, aldus het bedrijf. Ford zei in juli dat het te maken had met inflatoire druk die een reeks kosten zou beïnvloeden, in totaal ongeveer $ 3 miljard voor het jaar.

De aankondiging van het bedrijf is een andere indicatie dat de verstoringen van de toeleveringsketen die de sector nu al meer dan een jaar hinderen, blijven wegen op de inkomsten van de autosector. Dat zal volgens Ford ook na 2023 nog steeds zo zijn.