Iedere Amerikaan die op zoek is naar een occasiewagen is geschokt door de stijgende marktprijzen sinds het begin van de viruspandemie. Er is een wereldwijd tekort aan halfgeleidercomponenten waardoor autofabrieken zijn gesloten en de productie van nieuwe auto\’s is gekrompen. Lagere voorraden bij dealers dwongen veel mensen naar secundaire markten (dus de markt voor gebruikte auto\’s), op zoek naar de op één na beste optie, waardoor de prijzen voor occasies recordhoogten bereikten.
De Manheim U.S. Used Vehicle Value Index steeg in oktober met 9,2% maand-op-maand. Dit bracht de index op 223,7 (of een nieuw record). Ten opzichte van een jaar geleden is de index maar liefst 38,1% gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Een deel van de maandelijkse stijging is het resultaat van de seizoensgebonden correctie, aangezien in oktober doorgaans een bovengemiddelde afschrijving van voertuigen plaatsvindt wat prijsdalingen voor gebruikte voertuigen met zich meebrengt.\”
De opgetekende prijsstijging in oktober bedroeg 5,4%, wat een serieuze stijging mag worden genoemd. De prijzen voor occasie-auto\’s blijven stijgen nadat de index in de zomer een rustpauze inlaste. Ford\’s CFO John Lawler waarschuwde eerder deze maand dat de leveringsbeperkingen zouden kunnen voortduren in 2022: \”We zullen een nog tijdje met supply chain-problemen te maken hebben.\”, aldus Lawler.
Dit betekent dat waarschijnlijk dat de prijzen van gebruikte auto’s in de VS tegen het einde van het jaar 2021 nog verder zijn stijgen. Cijfers daaromtrent worden binnenkort bekendgemaakt. Stijgende prijzen wegen op het consumentenvertrouwen en er zijn nog geen directe aanwijzingen dat de prijzen van occasiewagens een piek hebben bereikt. Die piek zal waarschijnlijk pas worden bereikt wanneer uit de data blijkt dat de crisis in de toeleveringsketen over het hoogtepunt heen.