Slechts enkele dagen nadat Duitsland de hoogste inflatie in een generatie rapporteerde (waarbij de CPI in februari op jaarbasis steeg met 7,6% en alle verwachtingen overtrof), waardoor de Duitsers een duidelijk onaangenaam deja vu-gevoel kregen, zette het land een stap in de richting van een terugkeer van de gevreesde hyperinflatie in Weimar uit de jaren 20 van vorige eeuw. De consumentenmoeten zich volgens de Duitse Retail Association (HDE) voorbereiden op een nieuwe golf van prijsstijgingen van dagelijkse producten voor dagelijks gebruik.
Reuters meldt dat prijzen voor de producten in de rekken van Duitse winkelketens exploderen met percentages tussen 20 en 50%. Zelfs vóór het uitbreken van de oorlog in Oekraïne waren de prijzen over het hele productassortiment al met ongeveer 5% gestegen als gevolg van de gestegen energieprijzen, vertelde HDE-president Josef Sanktjohanser afgelopen vrijdag aan de Neue Osnabrücker Zeitung. Nu de invasie van Rusland de economieën en de toeleveringsketen eens te meer hard treft, ligt een nieuwe reeks prijsverhogingen in het verschiet.
\”De tweede golf van prijsverhogingen komt eraan, en het zal zeker met dubbele cijfers zijn\”, waarschuwde Sanktjohanser. Volgens de voorzitter van de brancheorganisatie zijn de eerste Duitse winkelketens al begonnen met het verhogen van hun prijzen in en de rest zal waarschijnlijk niet lang wachten om dit voorbeeld te volgen. \”We zullen binnenkort de impact van de oorlog weerspiegeld zien in de prijsetiketten in alle supermarkten\”, zei Sanktjohanser. Onlangs maakten populaire winkelketens als Aldi, Edeka en Globus bekend dat ze genoodzaakt zijn hun prijzen te verhogen. Bij Aldi wordt vlees en boter vanaf maandag \”aanzienlijk duurder\” als gevolg van prijsstijgingen bij zijn leveranciers. Daarmee lijkt een trend te zijn ingezet die alleen maar in een stroomversnelling kan raken.