Winstwaarschuwing Walmart houdt verband met de energieprijzen

\"\"

De grote Amerikaanse distributieketen Walmart gaf eerder deze week een winstwaarschuwing. Het was de tweede waarschuwing van een van \’s werelds grootste retailers in tien weken tijd.

Markten zijn niet gewend aan waarschuwingen van Walmart. Nu hebben ze er dus twee achter elkaar gekregen. Dus wat is er aan de hand?

Walmart is geen high-end retailer. De klanten komen er winkelen voor levensnoodzakelijke producten en niet voor luxe, het zijn vooral mensen met een laag inkomen die er klant zijn. Die groep mensen met een laag inkomen wordt onder druk gezet door de stijgende kosten van levensonderhoud. Ze besteden dus minder. Dat is niet alleen slecht nieuws voor Walmart – het is slecht nieuws voor de bredere Amerikaanse economie (en waarschijnlijk ook voor die overal elders in de wereld).

Het probleem bij Walmart gaat niet over de verkopen op zich. Voor het tweede kwartaal worden die nu zelfs hoger voorspeld dan oorspronkelijk verwacht.

In plaats daarvan gaat het om inflatie en winstgevendheid. Het bedrijf verkoopt meer dingen met een lage marge, zoals voedingsproducten.

Het probleem is dat deze distributieketen minder producten met een hogere marge verkoopt, zoals elektronica, kleding en woninginrichting. Op zijn beurt moet het de prijzen van deze artikelen verlagen, wat dan ook een effect heeft op de winstmarges.

Nu kun je stellen dat mensen minder uitgeven aan woninginrichting en elektronica omdat ze moeite hebben om eten en andere boodschappen te betalen.

Maar je kunt ook stellen dat het komt omdat klanten vorig jaar op dat soort dingen hebben gemikt tijdens de lockdowns. Zeker, de vraag naar \’big ticket\’-items is gedaald. Geen wonder – iedereen kocht vorig jaar zijn of haar \”big ticket\” -items om door de lockdowns te raken. Er is echter meer aan de hand.

Het echte probleem zijn echter de energieprijzen. Hogere energieprijzen zijn van invloed op iedereen en als we een recessie willen voorkomen, is dit iets waarop ingegrepen moet worden

Ook de energiesector werd geteisterd door het coronavirus. De vraag stortte in, waardoor er te weinig in het aanbod werd geïnvesteerd. Daar ondervinden we nu de gevolgen van.

Voorlopig is de belangrijkste inflatie-/recessiemeter om in de gaten te houden waarschijnlijk de olieprijs (of de groothandelsprijzen voor elektriciteit in Europa) als je een goede indicatie wilt van waar we naartoe gaan.