Het ankereffect is goed gekend bij psychologen en marketeers. Het is een trucje waarbij een aantrekkelijke beginsituatie word geprojecteerd en van daar uit neemt de emotie van de klant het over. Een praktisch voorbeeld, \”auto te koop aan 30.000 eur\” en daarna wordt de prijs stelselmatig verlaagd met kortingen zodat de klant de indruk krijgt een goedkope auto te kopen, alvast lager dan 30.000 eur. De klant verankert het bedrag van 30.000 eur en denkt met de kortingen een koopje te doen. Indien de wagen een koopje is of niet, doet er niet meer toe, ons brain denkt dat het een koopje is en dat volstaat. Mooi is anders maar we worden dagelijks met het ankereffect geconfronteerd.
The House werkt nooit met ankerprincipe, er wordt 1 prijs gevraagd en geboden in functie van de dagkoersen. Uw brain mag gerust zijn, u wordt er niet ingetuind.
Maar waar kan het ankereffect u wel degelijk om de tuin leiden bij de aankoop/verkoop van goud en zilver. Het volstaat dat u zelf een prijs bepaalt waartegen u goud wenst te kopen, bv 46.000 eur/kg. De prijs is volledig arbitrair gekozen en fungeert als het anker (cfr de 30.000 eur van de auto). De kans is erg groot dat de klant geen goud zal kopen als de prijs niet exact 46.000 eur zal zijn (of lager). Het verstart het denken, want indien men goud koopt aan 46.000 of 46.250 eur doet er weinig toe. Het doet er vooral toe papiergeld om te zetten in echt geld. De aankoopprijs is belangrijk maar het in veiligheid brengen van de koopkracht is nog belangrijker. Het ankereffect benadeeld het rationeel denken en focust enkel op de prijs van, in casu, 46.0000 eur. Indien de betrokken prijs niet wordt gehaald, zal er geen aankoop van goud plaats vinden en blijft de klant met z\’n papiergeld op het verliesboekje (wat de bank en de overheid natuurlijk wenst). Het ankereffect kan de klant frustreren in de zin dat zijn voorspelling van 46.000 eur niet uitkomt. Het ankereffect verhoogt de kans op het uitstellen van de aankoop.
Het ankereffect kan eenvoudig worden uitgeschakeld door periodiek aankopen te maken. Ongeacht wat de prijs is. Zo zal u als klant aan een gemiddelde prijs aankopen. Het is trouwens nog nooit zo eenvoudig geweest om edelmetalen aan te kopen, de prijs kan enkel omhoog omdat er internationaal nog nooit zo veel geld werd bijgedrukt.