Goldman Sachs economen zien consumentenbestedingen in VS vertragen (met alle gevolgen van dien)

\"\"

Hoge inflatie en stijgende rentetarieven zullen waarschijnlijk de Amerikaanse consumentenbestedingen onder druk zetten, waarschuwen de Goldman Sachs economen.

\”Recente gegevens wijzen op een vertraging van de consumentenbestedingen eind april en begin mei, waarschijnlijk als reactie op de krappere financiële voorwaarden en hogere consumentenprijzen\”, verklaarde hoofdeconoom Jan Hatzius van Goldman in een nieuw rapport. \”Het 10-jarige dieptepunt van het consumentenvertrouwen begin mei suggereert dat een deel van deze zwakte eind mei en mogelijk ook in juni zou kunnen voortduren.\”

Deze veel gevolgde econoom verlaagde zijn bbp-raming wat betreft de VS voor het tweede kwartaal van 2,9% naar 2,5%. Consensusramingen gaan uit van een stijging van het BBP met 3%, een herstel na de daling van 1,4% in het eerste kwartaal.

Er zijn dus duidelijke aanwijzingen dat de Amerikaanse consument de komende maanden op het punt staat te bezuinigen op zijn uitgaven te midden van hogere kosten van levensonderhoud en bearmarkten voor verschillende beursindices op de beurs van Wall Street.

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen bereikte begin mei een dieptepunt in 11 jaar, dit volgens de cijfers van de Universiteit van Michigan. Het consumentenvertrouwen van 59,1 daalde met meer dan 28% ten opzichte van een jaar geleden.

\”De beoordeling door consumenten van hun huidige financiële situatie ten opzichte van een jaar geleden staat op het laagste niveau sinds 2013, waarbij 36% van de consumenten hun negatieve beoordeling toeschrijft aan de inflatie\”, aldus het onderzoek.

Ondertussen toonden nieuwe gegevens van Adobe aan dat Amerikaanse consumenten in april 4,5% meer online besteedden dan vorig jaar. Maar dat is een fors lager tempo dan de groeicijfers met dubbele cijfers in januari en februari. De online bestedingen waren in april ook langzamer tegenover een stijging met nog 6,8% in maart.