Winstramingen bij de bedrijven beginnen te laat te dalen en stoppen te vroeg in periodes van recessies, zo blijkt uit onderzoek. In die zin zijn het onbetrouwbare indicatoren. Macro-gedreven indicatoren zijn veel betrouwbaardere indicatoren van de winstvooruitzichten, waarbij de meerderheid van die indicatoren momenteel wijst in de richting van veel zwakkere winsten voor de rest van dit jaar.
In de aanloop naar een recessie volgen doorgaans de winsten en de toekomstige guidances een dalend pad, maar dat gebeurt steeds met een zekere vertraging. Maar wanneer de winstverlagingen op gang komen, kan het allemaal heel snel gaan. De inkomsten zelf van de bedrijven beginnen pas na enkele weken te dalen, terwijl de toekomstige winstvooruitzichten nog een laatste uitbarsting van optimisme kennen en opgetrokken worden, voordat ze de realiteit weerspiegelen en dalen.
De winstvooruitzichten houden op met dalen lang voordat de mediane recessie eindigt, zelfs terwijl de winsten zelf nog veel verder moeten dalen.
Aandelenanalisten missen recessies omdat ze er niet echt naar op zoek zijn. Ze zijn experts in hun vakgebied en kunnen over het algemeen aanvoelen wanneer en of hun sector op het punt staat te worden geconfronteerd met een ingrijpende daling van de inkomsten.
Maar recessies zijn anders. Een macro-gerichte strateeg of zelfs een huisvestingsdeskundige heeft u misschien kunnen vertellen over de ernst van de orkaan die in 2007 op komst was, maar het is onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld een telecomanalist in staat zou zijn geweest om dat te doen.
Tegenwoordig stapelen de macro-waarschuwingen voor een recessie zich op, waardoor de winsten steeds kwetsbaarder lijken. China is een duidelijk voorbeeld daarvan, maar ook in andere delen van de wereld mogen we ons schrap zetten voor een golf van winstwaarschuwingen. De winstvooruitzichten bedrijven kunnen in de huidige omstandigheden in snel tempo naar omlaag, laat daar geen misverstanden over bestaan.