Amerikaanse consumenten beginnen de handdoek in de ring te gooien

\"\"

Deze zomer zagen we de eerste tekenen dat de Amerikaanse consument begin te kraken onder het gewicht van de inflatie. De consumenten hebben hun creditcards massal gebruikt en hun spaargeld o na 16 maanden van dalende reële lonen als gevolg van de hoogste inflatie in veertig jaar.

Bedrijven van McDonald\’s Corp. tot Costco Wholesale Corporation, van Burlington Stores, Inc. tot Nordstrom, Inc. van  Macy\’s tot Advance Auto Parts, Inc. en van AT&T Inc. tot zelfs Dollar Tree, Inc. hebben allemaal een zeer alarmerende boodschap de wereld ingestuurd . Daaruit blijkt dat de consumenten minder kopen nu de inflatie steeds meer pijn doet.

In juli gaf McDonald\’s een grimmige waarschuwing over de situatie bij de consument: de klanten kozen in toenemende mate voor goedkopere menu-items. Steeds meer klanten kozen bovendien voor aanbiedingen.

In juli zei Craig Jelinek, CEO van Costco, \”Veel klanten zitten momenteel in een recessiemodus omdat ze gewoon proberen te overleven door verwarming, huis en huur te betalen. Met de winter op komst, is dat een zeer negatief signaal\”

Kledingretailer Burlington Stores voelt ook de pijn, zo bleek onlangs. Michael O\’Sullivan, de CEO, verklaarde:

\”We zijn van mening dat de externe factoren – de economische druk op de kopers met een laag tot gemiddeld inkomen tot ver in de tweede helft van het jaar negatief zullen blijven. Daarom verlagen we onze jaaromzet en winstvooruitzichten.\”

Een andere retailer Nordstrom schetste op zijn beurt de impact van de inflatie op het koopgedrag van de minder welvarende consumenten, een boodschap die ook door Macy\’s werd herhaald.

Leverancier van auto-onderdelen Advanced Auto Parts verklaarde dat de stijgende brandstofprijzen en de hoge inflatie leidden tot een daling van de vraag bij de doe-het-zelvers.

De Amerikaanse retailers hebben het moeilijk omdat de armere consumenten financieel uitgeput lijken. Zelfs discounter Dollar Tree verlaagde zijn winstvooruitzichten voor het hele jaar, daarbij verwijzend naar hogere kosten van levensonderhoud en voorraadproblemen als gevolg van economische druk op lagere consumenten.