De vraag naar massief goud en zilver tijdens de
Indiase Dhanteras en Diwali feesten legt nieuwe druk op de economie van het
land en zet de regering ertoe aan om hernieuwde aandacht te besteden aan haar
Gold Monetization Scheme.
Onder economen wint de overtuiging veld dat de invoer
van goud en zilver in India het handelstekort van het land heeft opgedreven tot
nieuwe recordhoogten van meer dan $ 30 miljard.
Het land zag een recordvraag naar goud en zilver
tijdens de vijf dagen van feestdagen. Volgens de rapporten zagen sommige
goudwinkels de verkoop tijdens Diwali tussen 15% en 20% stijgen, vooral omdat de
consumenten profiteerden van lagere goudprijzen.
Grondstoffenanalisten bij Heraeus merkten op dat de
grote goudverkopen tijdens India’s festival- en trouwseizoen betekenen dat het
vierde kwartaal de meest robuuste vraag naar goud in India sinds enkele jaren
heeft laten zien. De analisten zeiden ook dat de toename van de inkomsten dit
jaar bijdraagt aan een bijzonder sterke vraag na een sterk moessonseizoen.
Hoewel de vraag naar goud naar verwachting onder de
records van vorig jaar zal blijven, is zilver een heel ander verhaal. De invoer
van zilver in India zal dit jaar naar verwachting de 10.000 ton overschrijden,
recordhoogten bereiken en de gemiddelde jaarlijkse invoer meer dan verdubbelen.
Volgens sommige economen is de vraag waarmee de
regering van Modi nu wordt geconfronteerd, hoe ze de consumenten ervan kunnen
overtuigen hun goud bij de overheid te deponeren om deel te nemen aan de
regeling voor het genereren van inkomsten.
Volgens het Gold Monetization Scheme kunnen burgers
hun goud voor een bepaalde periode bij banken deponeren en rente op hun goud
verdienen. Aan het einde van de looptijd kunnen consumenten het equivalente
bedrag dat ze hebben verdiend in goud of contant geld krijgen.
Het goud wordt vervolgens omgesmolten en terug in de
economie gebracht. Het plan heeft als doel om de binnenlandse goudvoorraad van
het land te vergroten, de invoer te verminderen en uiteindelijk het enorme
handelstekort te verminderen.
Het programma werd voor het eerst gelanceerd in 2015,
maar het succes er van was de afgelopen zeven jaar teleurstellend. Er is
slechts ongeveer 25 ton goud gestroomd in het programma, vergeleken met de
25.000 ton die volgens schattingen van de WGC wordt bewaard in Indiase particuliere
huishoudens en in religieuze organisaties en tempels.
Volgens sommige analisten is een van de belangrijkste
redenen waarom consumenten terughoudend zijn om het systeem te gebruiken dat
goud voor de Indiërs een sentimentele waarde heeft. Vaak wordt het aangehouden
in de vorm van familiestukken zijn, die
ze niet willen gesmolten zien.
Tijdens Diwali worden gouden sieraden vaak als cadeau
gekocht omdat het symbool staat voor rijkdom en voorspoed.