Hoewel de beleggers zilver blijven mijden, is er een
recordvraag naar het witte metaal vast te stellen in alle belangrijke sectoren
inclusief juwelen. Het edelmetaal, ook wel het goud van de arme man genoemd,
trekt de aandacht van grote modehuizen over de hele wereld. En de vraagprijzen
zijn om van omver te vallen.
Volgens een recent artikel in The New York Times waren
zilveren sieraden te zien tijdens de European Fine Art Fair in Maastricht,
Nederland. High fashion juweliers Boucheron en Buccellati onthulden deze zomer
hun zilveren creaties in Parijs.
In oktober, tijdens de London Pavilion of Art and
Design beurs, toonde Elisabetta Cipriani een flexibele halsketting genaamd
Vortice II. Ze is gemaakt door de Britse sieradenkunstenaar John Moore. Het pronkstuk,
met stukjes zilver verbonden door een rubberen band, kostte meer dan $ 29.000.
Terwijl zilver de aandacht trekt in de beroemde hallen
van de haute couture, stijgt de vraag naar dit edelmetaal op de wereldmarkt. In
het laatste wereldwijde zilverrapport zei Metals Focus dat de wereldwijde vraag
naar juwelen dit jaar met een record van 235 miljoen ounces is gestegen, een
stijging van 29% in vergelijking met vorig jaar.
Het Britse onderzoeksbureau merkte op dat de
juwelenmarkt wordt aangedreven door de vraag vanuit India, dat dit jaar op zijn
eentje goed is voor bijna de helft van de wereldwijde vraag.
Sommige analisten hebben gezegd dat consumenten zich
aangetrokken voelen tot zilver vanwege de prijs in vergelijking met goud. De
goud/zilver-ratio schommelt momenteel in de buurt van het hoogste niveau in
meer dan twee jaar, met goudprijzen rond de $1.750 per ounce en zilver rond de
$21 per ounce.
Naast het prijsverschil merkte het artikel in The New
York Times op dat er een groeiende artistieke aantrekkingskracht op het
edelmetaal is.
“Sommige klanten geven de voorkeur aan de kleur,
terwijl anderen zich aangetrokken voelen tot de prijs”, zei Alyse
Chirumbole, directeur fijne sieraden en horloges bij de online retailer Threads
Styling. “Zilver is een scherpere, modernere manier om sieraden te dragen,
vooral voor jongere klanten.”
Het artikel in The Times belichtte ook het werk van de
Parijse juwelier Amélie Huynh, wiens merk Statement zilver en diamanten
combineert in op Art Deco geïnspireerde ontwerpen.
Het best verkochte ontwerp van Statement, Ring MyWay,
een gerhodineerde sterling zilveren ring, is verkrijgbaar vanaf ongeveer $ 530.
Als u de met diamanten ingelegde versie wilt, loopt de prijs op tot meer dan $
5.000.
In een commentaar aan de Times zei Huynh dat de
zilveren stukken van Statement nog steeds 30% tot 40% goedkoper zijn dan hun
equivalent in goud. Ze voegde eraan toe dat er hoge arbeidskosten zijn bij het
maken van zilveren sieraden.
Zilver is een heel zacht metaal; sterling zilver wordt
traditioneel gemengd met koper, waardoor het harder wordt.
“Ondanks alle moeilijkheden ben ik ervan
overtuigd dat zilver zijn legitieme plaats heeft in de juwelenindustrie”,
zei Huynh in haar commentaar.