Op dezelfde dag dat de Salon du Dessin zijn deuren
opent, op 22 maart, presenteert Christie’s Old Master & 19th Century
Drawings-afdeling haar jaarlijkse veiling van tekeningen uit meer dan 400 jaar
Europese kunst, van de 16e tot de 19e eeuw. De verkoop, die bijna honderd
kavels omvat, met een globale schatting van ongeveer € 1,3 miljoen, zal een
grote verscheidenheid aan werken op papier van de Franse, Italiaanse,
Nederlandse en Vlaamse scholen bevatten. Tot de hoogtepunten van de veiling
behoren een zeldzame en belangrijke studie van Pieter Paul Rubens, een
prachtige kleine tekening van Victor Hugo, een oriëntalistische aquarel van
Antoine-Ignace Melling en een reeks Italiaanse tekeningen uit een Europese
privécollectie.
De veiling van Studie van een knielende man in profiel
van Peter Paul Rubens wordt ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het
seizoen voor verzamelaars en liefhebbers. Het kunstwerk heeft een prestigieuze
herkomst en is sinds de 19e eeuw in het bezit van de familie de Clercq. Het is
sinds 1867 niet meer op de markt gezien (schatting: € 250.000-350.000).
Tekeningen van Peter Paul Rubens, een vooraanstaand
17e-eeuws schilder, komen zelden onder de hamer. In deze delicate studie,
gemaakt met behulp van een van de favoriete technieken van de kunstenaar –
zwart krijt geaccentueerd met wit – laat de Vlaamse meester zich inspireren
door Carracci en andere grote Italiaanse kunstenaars uit dezelfde periode. Dit
is een mooi voorbeeld van de Italiaanse invloed die Rubens nog lang na zijn
terugkeer in Antwerpen bijbleef. Hier laat het zwarte krijt de kunstenaar toe
om een palet van grijstinten in halftonen te gebruiken in een spel van licht en
schaduw.
De uiterst moderne drapering van de jas omhelst een
rug waarvan de gebogen, afgeronde contouren de zachtheid en nederigheid in de
houding van het model versterken. De beweging van het gezicht en de neerwaartse
blik verlengen de omtrek van het kledingstuk en geven de tekening een grote
harmonie en kracht.