De IPO-markt in de VS vertoont
tekenen van leven na golven van economische onzekerheid en een monetaire
verkrappingscyclus die de beursgang afremde. Er zijn dit jaar 44 IPO’s in de VS
geweest die $ 7,3 miljard hebben opgehaald, die volgens Renaissance Capital
binnenkort de 71 IPO’s van vorig jaar zullen inhalen, die $ 7,7 miljard
opbrachten. Het verbleekt nog steeds in vergelijking met de toplijsten van
2021, waarvan de 397 IPO’s $ 142,4 miljard opbrachten, wat benadrukt dat de
markt nog ver verwijderd is van een volledige comeback.
Voeg wat harissa toe:
Fast-casual Mediterrane restaurantketen Cava wordt het nieuwste bedrijf dat deze
weel de wateren op de proef stelt nu er wat optimistisch sentiment terugkeert
naar Wall Street. Aandelen zijn geprijsd boven het bereik van $ 22, waarmee
bijna $ 318 miljoen is opgehaald en het bedrijf is gewaardeerd op ongeveer $
2,45 miljard. Het bedrijf zal op de New York Stock Exchange noteren onder het
tickersymbool “CAVA”, waarbij de opbrengst van het aanbod wordt
gebruikt om toekomstige nieuwe restaurantopeningen en algemene
bedrijfsdoeleinden, zoals aflossingen van leningen, bouw en kapitaaluitgaven,
te financieren.
“Het concept is
nog niet GAAP-winstgevend, maar heeft zeer intrigerende statistieken op
restaurantniveau die wijzen op een aanzienlijk potentieel naarmate ze groter
worden”, schrijft SA-analist Kingdom Capital. Een van de sleutelcijfers om
te analyseren is of Cava de groei en marges van Chipotle (CMG) kan evenaren en
de cashburn en prijsdaling van Sweetgreen (SG), het laatste restaurant dat eind
2021 naar de beurs ging, kan vermijden. Enkele rode vlaggen aanhalend, David
Trainer neemt een meer sceptische houding aan ten opzichte van het bedrijf en
herhaalt een waarschuwing op basis van een cashflowmodel met omgekeerde
verdiscontering en een opgeblazen waardering.
Veel van de IPO’s die
op de markt komen, hebben verschillende fundamenten, waarbij Cava’s de
gevoelens van beleggers over op groei gerichte bedrijven die nog steeds geen
winst maken, zal peilen. Het registreerde een nettoverlies van $ 59 miljoen in
fiscaal 2022, wat groter is dan het verlies van $ 37,4 miljoen in het
voorgaande jaar, hoewel de omzetgroeipercentages en nieuwe
locatie-uitbreidingen zijn vermeld in de aanvraag. Voor degenen die op zoek
zijn naar blootstelling aan de bredere IPO-industrie: de Renaissance IPO ETF
(NYSEARCA:IPO) heeft dit jaar een rendement van 32% behaald, vergeleken met de
winst van 14% van de S&P 500.