Amerikaanse markt voor beursintroducties leeft weer op

De IPO-markt in de VS vertoont tekenen van leven na golven van economische onzekerheid en een monetaire verkrappingscyclus die de beursgang afremde. Er zijn dit jaar 44 IPO’s in de VS geweest die $ 7,3 miljard hebben opgehaald, die volgens Renaissance Capital binnenkort de 71 IPO’s van vorig jaar zullen inhalen, die $ 7,7 miljard opbrachten. Het verbleekt nog steeds in vergelijking met de toplijsten van 2021, waarvan de 397 IPO’s $ 142,4 miljard opbrachten, wat benadrukt dat de markt nog ver verwijderd is van een volledige comeback.

Voeg wat harissa toe: Fast-casual Mediterrane restaurantketen Cava wordt het nieuwste bedrijf dat deze weel de wateren op de proef stelt nu er wat optimistisch sentiment terugkeert naar Wall Street. Aandelen zijn geprijsd boven het bereik van $ 22, waarmee bijna $ 318 miljoen is opgehaald en het bedrijf is gewaardeerd op ongeveer $ 2,45 miljard. Het bedrijf zal op de New York Stock Exchange noteren onder het tickersymbool “CAVA”, waarbij de opbrengst van het aanbod wordt gebruikt om toekomstige nieuwe restaurantopeningen en algemene bedrijfsdoeleinden, zoals aflossingen van leningen, bouw en kapitaaluitgaven, te financieren.

“Het concept is nog niet GAAP-winstgevend, maar heeft zeer intrigerende statistieken op restaurantniveau die wijzen op een aanzienlijk potentieel naarmate ze groter worden”, schrijft SA-analist Kingdom Capital. Een van de sleutelcijfers om te analyseren is of Cava de groei en marges van Chipotle (CMG) kan evenaren en de cashburn en prijsdaling van Sweetgreen (SG), het laatste restaurant dat eind 2021 naar de beurs ging, kan vermijden. Enkele rode vlaggen aanhalend, David Trainer neemt een meer sceptische houding aan ten opzichte van het bedrijf en herhaalt een waarschuwing op basis van een cashflowmodel met omgekeerde verdiscontering en een opgeblazen waardering.

Veel van de IPO’s die op de markt komen, hebben verschillende fundamenten, waarbij Cava’s de gevoelens van beleggers over op groei gerichte bedrijven die nog steeds geen winst maken, zal peilen. Het registreerde een nettoverlies van $ 59 miljoen in fiscaal 2022, wat groter is dan het verlies van $ 37,4 miljoen in het voorgaande jaar, hoewel de omzetgroeipercentages en nieuwe locatie-uitbreidingen zijn vermeld in de aanvraag. Voor degenen die op zoek zijn naar blootstelling aan de bredere IPO-industrie: de Renaissance IPO ETF (NYSEARCA:IPO) heeft dit jaar een rendement van 32% behaald, vergeleken met de winst van 14% van de S&P 500.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *