Renault waarschuwt dat er een “Chinese storm” op komst is voor de Europese EV-industrie (en wat moeten we ons daarbij voorstellen?)

De Europese elektrische auto-industrie staat onder druk van de invoer van voertuigen uit China, dat de toeleveringsketen voor grondstoffen voor batterijen domineert, waarschuwde eerder deze week Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Franse autofabrikant Renault.

“Als ik het heb over een Chinese storm, dan heb ik het over de sterke druk die vandaag wordt veroorzaakt door de invoer van Chinese (elektrische) voertuigen in Europa”, vertelde Senard aan Reuters.

“We zijn in staat om elektrische voertuigen te maken, maar we moeten vechten om de veiligheid van onze bevoorrading te waarborgen.”

Europa en de Verenigde Staten hebben geprobeerd hun afhankelijkheid van China te verminderen voor de levering van kritieke mineralen en zeldzame aardmetalen, dit om het risico van een vertraging van de energietransitie te verkleinen terwijl de geopolitieke spanningen verder oplopen.

Eerder dit jaar kwamen de EU en de VS overeen om besprekingen te beginnen over een Critical Minerals Agreement (CMA) over samenwerking en handelsbevordering.

Toch toonden de Chinese dominantie en de recente Chinese exportbeperkingen van twee belangrijke metalen aan dat Europa en de VS veel investeringen nodig zullen hebben om hun eigen toeleveringsketens te creëren.

Het elektrische succes van China is het resultaat van jarenlange investeringen in de toeleveringsketen en grondstoffen, zei Senard, erop wijzend dat het miljarden euro’s zou kosten voor Europa om dit voorbeeld te repliceren.

Onlangs veroorzaakte China een schokgolf in de toeleveringsketen en in de chipmarkten na de aankondiging van exportcontroles op twee zeldzame aardmetalen, gallium en germanium, vanaf 1 augustus.

Deze kritische zeldzame aardmetalen worden gebruikt bij de productie van microchips. Voormalig vice-minister van handel Wei Jianguo vertelde China Daily dat de exportbeperkingen op gallium en germanium slechts het begin waren van een escalerende technologieoorlog met de Verenigde Staten.

Na de Chinese aankondiging vertelde een woordvoerder van VW, dat gallium en germanium gebruikt, aan Reuters dat de Duitse autofabrikant klaar was om indien nodig samen met zijn partners maatregelen te nemen.

Het Franse Renault is op zoek naar alternatieve emissievrije autotechnologieën, vertelde de voorzitter dit weekend aan Reuters.

“We zoeken naar alternatieven om te voorkomen dat het land lam komt te liggen als we bijvoorbeeld geen batterijen meer hebben”, zei Senard tegen Reuters.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *