De Europese elektrische
auto-industrie staat onder druk van de invoer van voertuigen uit China, dat de
toeleveringsketen voor grondstoffen voor batterijen domineert, waarschuwde eerder
deze week Jean-Dominique Senard, voorzitter van de Franse autofabrikant Renault.
“Als ik het heb
over een Chinese storm, dan heb ik het over de sterke druk die vandaag wordt
veroorzaakt door de invoer van Chinese (elektrische) voertuigen in
Europa”, vertelde Senard aan Reuters.
“We zijn in staat
om elektrische voertuigen te maken, maar we moeten vechten om de veiligheid van
onze bevoorrading te waarborgen.”
Europa en de Verenigde
Staten hebben geprobeerd hun afhankelijkheid van China te verminderen voor de
levering van kritieke mineralen en zeldzame aardmetalen, dit om het risico van
een vertraging van de energietransitie te verkleinen terwijl de geopolitieke
spanningen verder oplopen.
Eerder dit jaar kwamen
de EU en de VS overeen om besprekingen te beginnen over een Critical Minerals
Agreement (CMA) over samenwerking en handelsbevordering.
Toch toonden de Chinese
dominantie en de recente Chinese exportbeperkingen van twee belangrijke metalen
aan dat Europa en de VS veel investeringen nodig zullen hebben om hun eigen
toeleveringsketens te creëren.
Het elektrische succes
van China is het resultaat van jarenlange investeringen in de toeleveringsketen
en grondstoffen, zei Senard, erop wijzend dat het miljarden euro’s zou kosten
voor Europa om dit voorbeeld te repliceren.
Onlangs veroorzaakte
China een schokgolf in de toeleveringsketen en in de chipmarkten na de
aankondiging van exportcontroles op twee zeldzame aardmetalen, gallium en
germanium, vanaf 1 augustus.
Deze kritische zeldzame
aardmetalen worden gebruikt bij de productie van microchips. Voormalig
vice-minister van handel Wei Jianguo vertelde China Daily dat de exportbeperkingen
op gallium en germanium slechts het begin waren van een escalerende
technologieoorlog met de Verenigde Staten.
Na de Chinese
aankondiging vertelde een woordvoerder van VW, dat gallium en germanium
gebruikt, aan Reuters dat de Duitse autofabrikant klaar was om indien nodig
samen met zijn partners maatregelen te nemen.
Het Franse Renault is
op zoek naar alternatieve emissievrije autotechnologieën, vertelde de
voorzitter dit weekend aan Reuters.
“We zoeken naar
alternatieven om te voorkomen dat het land lam komt te liggen als we
bijvoorbeeld geen batterijen meer hebben”, zei Senard tegen Reuters.