Het zal jaren duren
alvorens de halfgeleidertekorten die knelpunten hebben veroorzaakt voor de
Duitse auto-industrie opgelost zullen zijn, ondanks de plannen van chipmakers
om nieuwe fabrieken te bouwen, zei een senior Audi-manager vrijdag.
Duitse autofabrikanten
en elektronicaproducenten zijn hard getroffen door productievertragingen,
veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan chips. Leidinggevenden en
beleidsmakers heroverwegen de aanvoerlijnen en proberen de afhankelijkheid van
een handvol Aziatische en Amerikaanse chipleveranciers te verminderen.
Berlijn heeft ‘s
werelds grootste contractchipmakers het hof gemaakt met miljarden euro’s aan
subsidies. Chipmakers zoals het Amerikaanse Intel en het Taiwanese TSMC hebben
dit jaar plannen aangekondigd om fabrieken in Duitsland te bouwen.
” Er worden
miljarden dollars geïnvesteerd, maar het zal jaren duren alvorens de nieuwe
fabrieken volledig operationeel zullen zijn”, zei Renate Vachenauer, hoofd
inkoop bij Audi, eigendom van Volkswagen, in de krant Augsburger Allgemeine.
Vachenauer zei dat
autofabrikanten de knelpunten zouden kunnen verlichten door de variëteiten
chips te verminderen die tegenwoordig worden gebruikt van de 8.000
verschillende soorten voertuigen.
“We moeten veel
hefbomen gebruiken om het aanbod van halfgeleiders te stabiliseren en ook tot
op zekere hoogte een voorraad aan te leggen op de markt. Er zijn met andere
zware inspanningen nodig om de situatie genormaliseerd te krijgen”, voegde
ze eraan toe.