Tekorten aan halfgeleiders zullen Duitse auto-industrie nog jarenlang achtervolgen

Het zal jaren duren alvorens de halfgeleidertekorten die knelpunten hebben veroorzaakt voor de Duitse auto-industrie opgelost zullen zijn, ondanks de plannen van chipmakers om nieuwe fabrieken te bouwen, zei een senior Audi-manager vrijdag.

Duitse autofabrikanten en elektronicaproducenten zijn hard getroffen door productievertragingen, veroorzaakt door een wereldwijd tekort aan chips. Leidinggevenden en beleidsmakers heroverwegen de aanvoerlijnen en proberen de afhankelijkheid van een handvol Aziatische en Amerikaanse chipleveranciers te verminderen.

Berlijn heeft ‘s werelds grootste contractchipmakers het hof gemaakt met miljarden euro’s aan subsidies. Chipmakers zoals het Amerikaanse Intel en het Taiwanese TSMC hebben dit jaar plannen aangekondigd om fabrieken in Duitsland te bouwen.

” Er worden miljarden dollars geïnvesteerd, maar het zal jaren duren alvorens de nieuwe fabrieken volledig operationeel zullen zijn”, zei Renate Vachenauer, hoofd inkoop bij Audi, eigendom van Volkswagen, in de krant Augsburger Allgemeine.

Vachenauer zei dat autofabrikanten de knelpunten zouden kunnen verlichten door de variëteiten chips te verminderen die tegenwoordig worden gebruikt van de 8.000 verschillende soorten voertuigen.

“We moeten veel hefbomen gebruiken om het aanbod van halfgeleiders te stabiliseren en ook tot op zekere hoogte een voorraad aan te leggen op de markt. Er zijn met andere zware inspanningen nodig om de situatie genormaliseerd te krijgen”, voegde ze eraan toe.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *