Het economische succesverhaal
van de VS werd dinsdag opnieuw bevestigd met het rapport over de
detailhandelsverkopen van juli waaruit blijkt dat de consumentenbestedingen
verrassend veerkrachtig blijven.
Maar het is belangrijk
om te onthouden dat rapporten over detailhandelsverkopen niet de perfecte
consumentenbarometer zijn, omdat ze over het algemeen geen inzicht biedt over
de richting waar het grootste deel van waar de consumentenbestedingen naartoe
gaat: dat blijkt meer naar diensten dan naar goederen te zijn.
Sommige lezers zullen
deze trend beschouwen als een consumentenvoorkeur voor ‘ervaringen’ in plaats
van ‘dingen’. Tijdens de pandemie werd het overwicht van de uitgaven voor
diensten op de proef gesteld, waarbij reizen en dineren werden beperkt om de
verspreiding van COVID te voorkomen, terwijl de huizenmarkt een absolute must werd.
En de commentaar van het
management bij Home Depot (HD) op dinsdag suggereert dat we misschien niet hoeven
te hopen op een snelle – of zelfs definitieve – terugkeer naar deze
pre-pandemische gewoonten.
Ted Decker, CEO van
Home Depot, vertelde aan de analisten dat het bedrijf niet weet hoe snel of hoe
ver de verschuiving van goederen naar diensten zal plaatsvinden.
In juni bedroegen de
uitgaven voor diensten in de VS iets minder dan 67% van de totale index voor
persoonlijke consumptie-uitgaven, die meetelt voor het bbp. In januari 2020
ging 69% van de PCE-uitgaven naar diensten. Deze verschuiving van 2 procentpunt
in PCE naar goederen en weg van de diensten zorgde ervoor dat de
goederenuitgaven op jaarbasis $ 1,6 biljoen hoger waren in juni 2023 dan in
juni 2019.
Richard McPhail, CFO
van Home Depot, voegde eraan toe: “We zien vandaag niets in ons bedrijf
dat ons vertelt waar het huidige traject naar toe leidt.” Met andere
woorden, de kloof die is ontstaan tussen het bestedingspatroon van vóór de
pandemie en de wereld waarin consumenten vandaag leven, zal misschien nooit
helemaal dichten.