Ontsporing van de Rode Zee-crisis kan Egypte in nauwe schoentjes brengen

Veel vrachtschepen schakelen, ondanks de nieuw aangekondigde operaties van het Amerikaanse leger om de scheepvaart in de Rode Zee te beschermen tegen aanvallen van Houthi-rebellen, over op de 40% langere route rond Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika. Afgezien van de hogere kosten voor de mondiale scheepvaart en het risico dat Amerika in een regelrechte oorlog in het Midden-Oosten terechtkomt, zijn er nog enkele andere ondergewaardeerde risico’s. Risico’s waar voorlopig waarschijnlijk te weinig rekening mee houdt. Zo is er bijvoorbeeld de factor Egypte.

Een groot deel van de Egyptische inkomsten komt uit het Suezkanaal. Op dat vlak werd in 2022 een record gebroken van 9,4 miljard dollar, wat bijna 30 procent van hun jaaromzet is. Als de Suez gesloten is, verdienen ze geen geld.

De Egyptische regering wordt ook vanuit meerdere invalshoeken onder druk gezet. Ze hebben een vluchtelingencrisis aan hun grens met Soedan, maar bijzonder actueel op dit moment zijn momenteel hun problemen aan de landgrens met Gaza.

De grensovergang bij Rafah is de enige verbinding met Gaza die niet door Israël wordt gecontroleerd. Dat Iran een kwart van de Egyptische economie in een ijzeren wurggreep houdt, tenzij de VS ingrijpt, betekent dat Iran invloed heeft op wat Gaza binnenkomt.

Als je je verbeeldingskracht gebruikt, kan dit alles omvatten, van chemische wapens in Syrië tot een vuile bom of zelfs een kernwapen uit Iran. Dat lijkt fantasie, maar ligt niet buiten het bereik van het mogelijke. Dit is een nachtmerriescenario voor de VS, omdat een dergelijke gebeurtenis een tastbaarder militair engagement in de regio zou kunnen afdwingen dan tot dusver noodzakelijk was.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *