Een toonbeeld van luxe die het bedrijf zich kan veroorloven: Ferrari weigert ondanks enorme vraag productie te verhogen

Ondanks een wachtlijst van drie jaar voor sommige van zijn modellen, zei de CEO van Ferrari dat het bedrijf geen plannen heeft om de productie op te voeren om aan de vraag te voldoen.

“Wij zijn een merk dat niet op zoek is naar volume”, vertelde Ferrari-CEO Benedetto Vigna aan CNBC in een exclusief interview vanuit Pebble Beach. “Wij zijn een merk dat waarde zoekt en de klant respecteert. Voor ons is de klant heel erg belangrijk.”

“De klant geeft waarde aan onze auto’s omdat ze uniek zijn, omdat ze gelimiteerd zijn, omdat ze exclusief zijn”, zei hij. “We zouden meer kunnen verdienen, maar dat heeft geen zin. We zouden daardoor onze klanten beledigen.”

De balans tussen groei en exclusiviteit is nog nooit zo cruciaal geweest voor Ferrari. De aandelenkoers van het bedrijf is het afgelopen jaar met 44% gestegen, met als gevolg een waardering die hoger is dan die van Ford of General Motors, waardoor er druk ontstaat bij de aandeelhouders om de sterke omzet- en volumegroei voort te zetten.

Maar omdat het beroemde merk van steigerende paarden is gebouwd op schaarste – en op eigenaren die afhankelijk zijn van een beperkte productie om de waarde van hun auto’s op peil te houden – wordt ook van Ferrari verwacht dat zij de productie strak in de hand zullen houden.

Vorig jaar produceerde Ferrari 13.221 voertuigen, een stijging van 18,5% ten opzichte van 2021. De vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod, waarbij dealers zeggen dat het wachten op een nieuwe Purosangue SUV en andere modellen nu drie jaar of langer bedraagt. Veel kopers zeggen dat ze niet eens op de wachtlijst voor een auto kunnen komen, omdat er simpelweg niet genoeg productie is.

Oprichter Enzo Ferrari zei ooit dat Ferrari steeds één auto minder zou produceren dan de marktvraag. Het huidige tekort is veel groter, waarbij sommige analisten zeggen dat het bedrijf gemakkelijk twee keer zoveel auto’s zou kunnen verkopen als het produceert. Ferrari bouwt een nieuwe fabriek voor zijn hybride en elektrische voertuigen, maar het is onduidelijk hoeveel het bedrijf de productie zal verhogen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *