Bank Of America luidt alarmbel over instortende vraag naar vrachtvervoer

\"\"

Volgens Bank of America bevindt de vraag naar vrachtvervoer zich in de buurt van het recessieniveau in de sector\”. De vooruitzichten van verladers met betrekking tot de tarieven, de capaciteit en de voorraadniveaus komen overeen met een niveau dat sinds mei en juni 2020 niet meer is waargenomen, toen de pandemische lockdowns de vrachtvolumes naar een historische daling brachten.

Zoals FreightWaves in een rapport van vrijdag aan investeerders meldde, heeft Ken Hoexter, de directeur van het vrachtwagenonderzoek van Bank of America, vastgesteld dat de vraag van bij de verladers jaar-op-jaar met 23% is gedaald. De gepatenteerde Truckload Demand Indicator bereikte 58 – het laagste niveau sinds juni 2020.

Hoexter spreekt van een dieptepunt dat sinds mei 2020 niet meer is gezien. Het onderzoek van Bank of America had betrekking op een rondvraag bij 44 verladers in sectoren zoals de detailhandel, consumptiegoederen en productie.

Ondertussen vinden deze verladers gemakkelijk capaciteit om hun ladingen te verplaatsen; de vooruitzichten voor de capaciteit bereikten het hoogste niveau sinds juni 2020.

Een paar voorbeelden uit de Bank of America-enquête illustreren deze evolutie. Een transportbedrijf in de voedingssector zei dat het steeds meer ongevraagde telefoontjes ontvangt van makelaars die zelf naar capaciteit voor ladingen moeten zoeken. Een verlader die producten voor het bouwen van woningen transporteert, zei dat de capaciteit nog steeds krap is. En een vertegenwoordiger van een bedrijf in hout zei dat de tarieven zijn beginnen te dalen naarmate de capaciteit groter werd, een trend die nog steeds niet is gestopt.

FreightWaves heeft eerder gewaarschuwd dat er een scherpe, pijnlijke correctie op de Amerikaanse vrachtwagenmarkt komt.

Een belangrijke indicator is de FreightWaves SONAR Outbound Tender Reject Index (SONAR: OTRI.USA). Vorig jaar om deze tijd weigerden vrachtwagenchauffeurs maar liefst 25,76% van de ladingen die ze eerder via een contract hadden geregeld. Dat gaf aan dat ze betere ladingen konden vinden via de spotmarkt, waar zendingen op afroep beschikbaar zijn.

Nu de spotmarkttarieven zijn gedaald, verplaatsen meer chauffeurs hun gecontracteerde ladingen. Zondag was het afwijzingspercentage gedaald tot 9,92%.

Eerder deze maand meldde het Cass Transportation Index Report dat de vrachtmarkt vertraagt, hoewel Cass-analisten zeiden dat het nog te vroeg is om een ​​recessie uit te roepen. Vrachtvervoer wordt vaak gezien als een graadmeter voor de rest van de economie. Als sectoren, variërend van detailhandel tot huisvesting tot hout, schatten dat ze minder vrachtwagenchauffeurs nodig hebben, zien veel economen dat als een voorteken van een economische neergang. Als mensen niet zoveel spullen kopen of bouwen, is er minder behoefte aan vrachtwagenchauffeurs. Vrachtwagens vervoeren nog steeds 72% van alle vracht.

Uit een onderzoek uit 2019 van Convoy, een beursvennootschap voor vrachtwagens, bleek dat zes van de twaalf recessies voor vrachtwagens leidden tot macro-economische neergang. Zo daalde de vrachtwagenindustrie in april 2006 – meer dan een jaar voordat de Grote Recessie de grotere economie teisterde.

Trucking ervaart recessieperiodes twee keer zo vaak als de rest van de economie. Maar voor de 2 miljoen Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs die een groot deel van deze industrie aandrijven, kunnen de effecten meedogenloos zijn.

\”Zoals elke recessie veroorzaken deze periodieke recessies in de vrachtindustrie echte onrust voor de mensen die in de vracht werken: bedrijven gaan failliet, mensen verliezen hun levensonderhoud en gezinnen worden ontwricht\”, aldus het Convoy-rapport.