consul-fund

Indiase regering van Modi blijft het Gold Monetization Scheme steunen terwijl Indiase consumenten in recordtempo fysiek goud kochten tijdens Diwali

De vraag naar massief goud en zilver tijdens de Indiase Dhanteras en Diwali feesten legt nieuwe druk op de economie van het land en zet de regering ertoe aan om hernieuwde aandacht te besteden aan haar Gold Monetization Scheme.

Onder economen wint de overtuiging veld dat de invoer van goud en zilver in India het handelstekort van het land heeft opgedreven tot nieuwe recordhoogten van meer dan $ 30 miljard.

Het land zag een recordvraag naar goud en zilver tijdens de vijf dagen van feestdagen. Volgens de rapporten zagen sommige goudwinkels de verkoop tijdens Diwali tussen 15% en 20% stijgen, vooral omdat de consumenten profiteerden van lagere goudprijzen.

Grondstoffenanalisten bij Heraeus merkten op dat de grote goudverkopen tijdens India’s festival- en trouwseizoen betekenen dat het vierde kwartaal de meest robuuste vraag naar goud in India sinds enkele jaren heeft laten zien. De analisten zeiden ook dat de toename van de inkomsten dit jaar bijdraagt aan een bijzonder sterke vraag na een sterk moessonseizoen.

Hoewel de vraag naar goud naar verwachting onder de records van vorig jaar zal blijven, is zilver een heel ander verhaal. De invoer van zilver in India zal dit jaar naar verwachting de 10.000 ton overschrijden, recordhoogten bereiken en de gemiddelde jaarlijkse invoer meer dan verdubbelen.

Volgens sommige economen is de vraag waarmee de regering van Modi nu wordt geconfronteerd, hoe ze de consumenten ervan kunnen overtuigen hun goud bij de overheid te deponeren om deel te nemen aan de regeling voor het genereren van inkomsten.

Volgens het Gold Monetization Scheme kunnen burgers hun goud voor een bepaalde periode bij banken deponeren en rente op hun goud verdienen. Aan het einde van de looptijd kunnen consumenten het equivalente bedrag dat ze hebben verdiend in goud of contant geld krijgen.

Het goud wordt vervolgens omgesmolten en terug in de economie gebracht. Het plan heeft als doel om de binnenlandse goudvoorraad van het land te vergroten, de invoer te verminderen en uiteindelijk het enorme handelstekort te verminderen.

Het programma werd voor het eerst gelanceerd in 2015, maar het succes er van was de afgelopen zeven jaar teleurstellend. Er is slechts ongeveer 25 ton goud gestroomd in het programma, vergeleken met de 25.000 ton die volgens schattingen van de WGC wordt bewaard in Indiase particuliere huishoudens en in religieuze organisaties en tempels.

Volgens sommige analisten is een van de belangrijkste redenen waarom consumenten terughoudend zijn om het systeem te gebruiken dat goud voor de Indiërs een sentimentele waarde heeft. Vaak wordt het aangehouden in de vorm van  familiestukken zijn, die ze niet willen gesmolten zien.

Tijdens Diwali worden gouden sieraden vaak als cadeau gekocht omdat het symbool staat voor rijkdom en voorspoed.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *