Stefano Domenicali begon zijn rol als CEO van de
Formule 1 in 2021, na vier jaar president van Lamborghini te zijn geweest. De
afgelopen twee jaar heeft hij herhaaldelijk gezegd dat volledige elektrificatie
van F1-auto’s niet zal gebeuren en dat hybride de toekomst van F1 is.
Zondag sprak Domenicali met de Italiaanse krant Il
Sole 24 Ore en herhaalde dat F1-auto’s nooit helemaal zullen overstappen op
elektrisch, aldus Bloomberg.
Hij uitte felle kritiek op de politici die onmogelijke
‘groene’ energietransitiedoelen stellen en een ideologische benadering van een
geëlektrificeerde toekomst hebben, wat ‘een onbetwistbaar dogma’ is geworden.
“Het is mogelijk om nulemissies te bereiken
zonder van motor te veranderen of bestaande auto’s naar de schroothoop te verwijzen”,
stelde Domenicali. Hij voegde eraan toe dat de F1 een emissievrije brandstof
ontwikkelt die zou kunnen worden gebruikt door auto’s, maar ook vliegtuigen en
andere vaartuigen.
Top Gear stelde de F1-baas een paar jaar geleden de
vaag wanneer de autosportgroep volledig elektrisch gaat. Zijn antwoord was
hetzelfde als vandaag: “Dat doen we niet, we moeten hybride blijven.”
“Hybride is onze toekomst, de krachtbron van 2025
zal hybride zijn en 100 procent duurzame brandstoffen gebruiken, maar we moeten
de kosten van de krachtbron en het platform verlagen, zodat deze betaalbaar en
minder complex is. Dit opent een enorm potentieel voor de OEM’s om te gebruiken
in andere toepassingen zoals gewone wagens, “zei hij.
Motorsport Tickets Blog legde uitdat de 2023 F1-motoren 1.6-liter turbohybride motoren
zijn met een kracht van 1.000 pk. Deze motoren blijven hetzelfde tot er in 2026
nieuwe regelgeving komt.
Krachtige raceauto’s op het circuit zullen hun
verbrandingsmotoren behouden, ondanks het feit dat regeringen wereldwijd deals
hebben gesloten om autofabrikanten ertoe aan te zetten om tegen het midden van
de jaren 2030 emissievrije doelen te bereiken. Als de F1 de benzinemotor zou
vervangen door 100% elektrisch, zouden de races nooit meer hetzelfde zijn, want
er is een ‘wow-factor’ voor fans als de raceauto’s met 15.000 tpm over de baan
schreeuwen.
Neem afscheid van de benzinemotor, en er zal een exodus
van F1-fans plaatsvinden. En Domenicali weet dit als geen ander.