Volgens Trevor Raymond, CEO van de World Platinum
Investment Council, maken een aanbodtekort en een groeiende vraag vanuit zowel
de industrie als vanuit de kant van de investeerders de weg vrij voor een
herstel van de platinaprijs.
In vergelijking met andere metalen heeft platina
volgens Raymond nog (veel meer) ruimte om te stijgen. Katalysatoren zijn zowel
aanbodbeperkingen als een groei van de vraag voor het gebruik in elektrische
wagens.
“We hebben een situatie waarin platina
aanzienlijk ondergewaardeerd blijft in vergelijking met goud en vooral aanzienlijk
ondergewaardeerd in vergelijking met zijn één-op-één-substituut,
palladium,” zei Raymond.
Raymond merkte de opleving van de vraag in China op en
benadrukte dat het land 1,2 miljoen ounces meer importeerde dan was verwacht.
“Wat er eigenlijk is gebeurd, is dat een deel van
de voorraden aan platina van het westen naar het oosten zijn overgebracht. Als
platina eenmaal China binnenkomt, is het behoorlijk moeilijk om het te
exporteren, dus je hebt grote hoeveelheden van het metaal die geografisch
gevangen zitten in China. Het is best een krappe markt. Het is namelijk vrij
ongebruikelijk dat de vraag zo groot is en dat moet onvermijdelijk opwaartse
druk op de prijs uitoefenen.
Raymond maakt zich nog geen zorgen over tekorten voor
de productie van elektrische voertuigen die verbrandingsmotoren vervangen,
waarvoor katalysatoren nodig zijn. Hij is van mening dat de overgang langer zal
duren dan regeringen en toezichthouders hopen vanwege de krapte aan platina. Daarnaast
ondersteunt ook een ontluikende waterstofindustrie de platinaprijs.
“We gaan van een vrij aanzienlijk overschot op de
markt naar een duidelijk tekort en dat kan de platinaprijs alleen maar doen
stijgen.”, aldus nog Raymond.