De topman van Unilever waarschuwde onlangs dat de strijd
tegen de inflatie nog lang niet is beslist, ook al dromen de centrale banken (hardop)
van het opnieuw verlagen van de rentevoeten. Dit om de economie de broodnodige
zuurstof te gunnen. Het ziet er naar uit dat vooral de voedselprijzen nog geruime
tijd hoog zullen blijven. Maar eigenlijk komt het voorspellen van het
toekomstige inflatieniveau neer op koffiedik kijken. Sommigen wagen zich
niettemin aan voorspellingen, zoals bijvoorbeeld Bank of America.
BofA waarschuwt dat de inflatie nog 10 jaar hoog kan
oplopen, zonder dat de economen van deze bank daarvoor sluitende argumenten aandragen.
Ook zij beschikken helaas niet over een glazen bol. Ondanks de agressieve
renteverhogingen van de Amerikaanse Federal Reserve – waaronder vier
opeenvolgende verhogingen van 75 basispunten – loopt de inflatie volgens BofA nog
steeds hoog op.
Zal de inflatie binnenkort weer normaal worden? Bank
of America gelooft dus van niet. “Historisch gezien duurt het gemiddeld 10
jaar voordat een ontwikkelde economie terugkeert naar een inflatie van 2% zodra
de drempel van 5% is overschreden”, zegt de bank in een recent rapport. Hoge
inflatie tast niet alleen de koopkracht van geld aan, maar betekent ook dat de
Fed waarschijnlijk agressief zal blijven. En dat belooft niet veel goeds voor
de aandelenmarkt.
Ook andere bekende economen vrezen dat de inflatie nog
lang een probleem zal blijven. Zelfs nu de energieprijzen dalen, zullen we nog
een tijdlang met relatief hoge inflatie te kampen hebben, waarschuwt Peter
Vanden Houte, hoofdeconoom bij ING België. Hij verwijst daarbij naar de zogenaamde
“tweederonde-effecten”, zoals bijvoorbeeld de dienstensector en de lonen. Iedereen
snakt naar meer ademruimte, maar de geest is uit de (inflatiefles) en zal daar
maar moeilijk weer in te proppen zijn. Toch is zaak om het hoofd koel te
houden, want ook over de inflatie is er veel geblaat en weinig wol. Of
anderzijds uitgedrukt: iedereen schreeuwt moord en brand wanneer de inflatie
stijg, de media overspoelen ons in dat geval met horrorverhalen. Zoals ze ook met
alle ander slecht nieuws doen. De slimme mediamanagers snappen maar al te goed
dat slecht nieuws als zoete broodjes verkoopt.
Goed nieuws ligt veel minder goed in de markt en dus
wordt een daling van de inflatie slechts oppervlakkig besproken. Denk daarbij
over de daling van de aardgasprijzen, waar we alleen beknopt over worden geïnformeerd.
In dat verband vestigen we de aandacht op een bericht dat in het Nederlandse Financieel
Dagblad verscheen: de containerprijzen gaan dit jaar nog eens 15 tot 20% omlaag.
Het is maar dat u het weet: er is ook goed nieuws dat de ronde doet, alleen
bereikt het de man in de straat niet. Met dank opnieuw aan onze fantastische
media.