Opvallend werk van Rinus Van de Velde onder de hamer bij De Vuyst

Op de veiling van Hedendaagse, Moderne en Oude Meesters bij De Vuyst (zaterdag 4 maart) komt onder andere een monumentale houtskooltekening van Rinus Van de Velde onder de hamer. Dit werk genaamd op “Untitled” (2010) wordt geraamd op 30.000 tot 40.000 euro.

Een fictieve geschiedenis, half waarheid en half verzonnen, is wat Rinus Van de Velde ons voorschotelt in deze monumentale houtskooltekening. De kunstenaar slash pseudo-historicus wroet in het verleden op zoek naar biografische details van reële personages die hij vermengt met een gulle portie fantasie.

Zijn werken vormen verschillende reeksen van afzonderlijke verhalen die onderling verbonden zijn en Van de Veldes oeuvre tot één overkoepelend universum maken.

Zijn tekeningen suggereren verre reizen in tijd en ruimte, hoewel Van de Velde niet veel reist. Hij is een avonturier binnen de muren van zijn atelier: het ideeënlaboratorium waar zijn werk tot stand komt op basis van fotomateriaal, geënsceneerde settings en rijke verbeelding. Met houtskool, pasteus aangebracht met tactiele vegen en lijnen in zwartwit, ontstaan dramatische fragmenten met filmisch karakter, neigend naar een documentaire.

Het werk hier aangeboden is deel van Van de Veldes reeks over de Russische dichter Vladimir Majakovski (1893-1930). In de periode voor de Oktoberrevolutie was Majakovski een prominente figuur binnen het futurisme. Vanaf 1917 zal hij in zijn schrijfsels de Communistische Partij steunen. Na zijn (betwiste) zelfmoord zal Jozef Stalin hem roemen als “de beste en meest getalenteerde dichter van ons Sovjettijdperk.”

Van de Velde spint het verhaal uit met suggesties en referenties om tot een unieke vorm van visuele storytelling te komen. Toont deze tekening de Majakovki-top? De piek van meer dan 6000 meter hoog gelegen in het Pamir-gebergte van Tadzjikistan, werd in 1947 zo genoemd door Sovjetalpinisten ter ere van de dichter. Tegelijk hint de compositie naar het iconische berggezicht van de Duitse romantieker Caspar David Friedrich. “Untitled” (2010) bevat vele lagen waarin feit en fictie met elkaar in dialoog gaan, beroepend op het collectieve geheugen van de kijker en zijn vermogen tot verbeelding.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *