Heeft iemand onlangs naar de Baltic Dry Exchange Index
gekeken?, zo vraagt Frank Vranken, Chief Investment Officer bij
Edmond de Rothschild (Europe), zich af. Deze index
weerspiegelt de kosten van het verzenden van bulkgoederen over de hele wereld
en is gedaald tot het lage niveau toen covid in 2020 van start ging.
De index is inmiddels met 90% gedaald ten opzichte van
het hoogtepunt in 2021. Dat was het moment waarop meerdere logistieke
knelpunten het transport van goederen beïnvloedden, terwijl de prijzen toen ook
op hun hoogtepunt waren. Interessant is dat men de Zuid-Koreaanse exportgrafiek
bovenop de verzendindex kan zetten en een perfecte match kan zien. De conclusie
is dat de Koreaanse export enorm aan het kelderen is. Zuid-Korea is een
graadmeter voor de wereldhandel. Als de export daalt, is de wereldhandel er
mogelijk niet zo goed aan toe. Is deze evolutie gekoppeld aan de lock-down van
China nog niet zo lang geleden? De tijd zal het leren, maar voorlopig bestaan
hierover volgens Vranken heel wat twijfels.
De reden is dat verdere prijsverlagingen van de
wereldgoederenprijzen nog maar moeilijk voor te stellen zijn. Ze zijn al zoveel
teruggevallen dat een verdere daling steeds minder waarschijnlijk lijkt!
Wereldwijd is er een groot verschil tussen de inflatie
van goederen en diensten. Het is iets dat we onlangs ook zagen in de Amerikaanse
CPI-print. Dit cijfer weerspiegelde dat de goedereninflatie nog steeds afneemt
maar in een minder snel tempo, terwijl de diensteninflatie hardnekkig blijft.
De kosten van onderdak, huur en voedsel waren de belangrijkste bijdragers aan het
inflatiecijfer en die prijzen stijgen nog steeds op jaarbasis. En als de
positieve impact van dalende energieprijzen en goederenprijzen verdampt, dan
zou de Amerikaanse inflatie inderdaad veel hardnekkiger kunnen zijn dan
verwacht. Verrassing ?, zo vraagt Vranken zich af. Nee, dat heeft de Fed ons al herhaaldelijk verteld.
En die herhaalde ook dat er misschien meer werk aan de winkel is.