Transportprijzen zijn gekelderd, maar inflatie tapt uit een heel ander vaatje dan verwacht

Heeft iemand onlangs naar de Baltic Dry Exchange Index gekeken?, zo vraagt Frank Vranken, Chief Investment Officer bij

Edmond de Rothschild (Europe), zich af. Deze index weerspiegelt de kosten van het verzenden van bulkgoederen over de hele wereld en is gedaald tot het lage niveau toen covid in 2020 van start ging.

De index is inmiddels met 90% gedaald ten opzichte van het hoogtepunt in 2021. Dat was het moment waarop meerdere logistieke knelpunten het transport van goederen beïnvloedden, terwijl de prijzen toen ook op hun hoogtepunt waren. Interessant is dat men de Zuid-Koreaanse exportgrafiek bovenop de verzendindex kan zetten en een perfecte match kan zien. De conclusie is dat de Koreaanse export enorm aan het kelderen is. Zuid-Korea is een graadmeter voor de wereldhandel. Als de export daalt, is de wereldhandel er mogelijk niet zo goed aan toe. Is deze evolutie gekoppeld aan de lock-down van China nog niet zo lang geleden? De tijd zal het leren, maar voorlopig bestaan hierover volgens Vranken heel wat twijfels.

De reden is dat verdere prijsverlagingen van de wereldgoederenprijzen nog maar moeilijk voor te stellen zijn. Ze zijn al zoveel teruggevallen dat een verdere daling steeds minder waarschijnlijk lijkt!

Wereldwijd is er een groot verschil tussen de inflatie van goederen en diensten. Het is iets dat we onlangs ook zagen in de Amerikaanse CPI-print. Dit cijfer weerspiegelde dat de goedereninflatie nog steeds afneemt maar in een minder snel tempo, terwijl de diensteninflatie hardnekkig blijft. De kosten van onderdak, huur en voedsel waren de belangrijkste bijdragers aan het inflatiecijfer en die prijzen stijgen nog steeds op jaarbasis. En als de positieve impact van dalende energieprijzen en goederenprijzen verdampt, dan zou de Amerikaanse inflatie inderdaad veel hardnekkiger kunnen zijn dan verwacht. Verrassing ?, zo vraagt Vranken zich af.  Nee, dat heeft de Fed ons al herhaaldelijk verteld. En die herhaalde ook dat er misschien meer werk aan de winkel is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *