Zilver schittert op de Parijs Fashion Week, solide vraag naar zilveren sieraden kan prijs van het witte metaal in 2023 door het dak helpen jagen

Zilver is opnieuw in zwang onder de Europese haute couture modehuizen. Het Silver Institute stelt vast dat zilver een belangrijk mode -accessoire is geworden bij de retailers, wat de vraag en de prijzen in 2023 zou moeten blijven ondersteunen.

Volgens modecommentatoren gaf de Paris Fashion Week dit jaar veel unieke gemengde metaal-, gouden- en zilveren sieraden te zien.

Volgens freelance modejournalist Milena Lazazzera hebben enkele van de grootste namen in sieraden een “cultstatus” gecreëerd voor hun tweekleurige stukken.

Een van de meest exclusieve juweliersmerken van Italië, Bucelllati, combineerde goud, zilver en wit goud in zijn Ramage -collectie.

“Zilver voegt kostbare nuances toe aan sieraden, daar is iedereen het over eens,” vertelde Andrea Buccellati, de in Milaan gevestigde creatieve directeur, aan Lazazzera in een interview.

Ondertussen zei de Italiaanse sieradenontwerper Bea Bongiasca dat goud en zilver samen heel wat opwinding toevoegen aan de juwelencollecties, er mag zelfs van een heuse trend worden gesproken.

“Ten eerste gebruikte ik zilver in mijn creaties omdat ik wilde dat mijn sieraden licht waren – en zilver is lichter dan goud. Ten tweede, met een stuk dat half goud is, half zilver, kan ik de prijs toegankelijker houden,” zei ze in het interview.

Het succes van Silver in Paris Fashion Week komt als het Silver Institute een grote vraag sieraden tot 2023 ziet, waarbij zelfs de records van 2022 gebroken zouden kunnen worden. Toch zal de vraag niet overal even groot zijn.

Het Silver Institute zei dat het de wereldwijde vraag sieraden niettemin met 10% ziet dalen, omdat de Indiase markt in 2023 “normaliseert”.

Het Silver Institute zei dat het ook een zwakkere vraag in de VS ziet vanwege de groeiende bezorgdheid over de economie.

“In de VS kan dit jaar een bescheiden dip in consumptie optreden als gevolg van economische problemen en genormaliseerde uitgaven voor reizen,” zeiden de analisten.

“Retailers zeiden dat hun verkoop van zilveren sieraden als percentage van hun totale omzet van sieraden gemiddeld 28% van hun eenheidsvolume bedroeg en 19% van hun dollarvolume”, aldus het rapport.  Dat zijn percentages die niet onderschat mogen worden.

Uit het onderzoek blijkt dat de zilveren markt ook een jonger publiek aantrekt. Volgens de sector zijn 52% van de kopers van zilveren consumenten tussen de 20 en 40 jaar oud. De tweede grootste consumentengroep, die 17% van de totale omzet vertegenwoordigt, is die jonger dan 20 jaar oud.

“88% van de retailers is optimistisch dat de omzetgroei van de zilveren sieraden de komende jaren zal doorgaan; 46% zei zelfs dat ze erg optimistisch waren”, aldus het rapport.

In 2022 vertegenwoordigde de vraag naar sieraden ongeveer 29% van de wereldwijde zilveren markt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *