De secretaris-generaal
van de OPEC ziet de vraag naar olie stijgen tot 110 miljoen vaten per dag in
2045, een stijging van 23% ten opzichte van het huidige niveau.
De voorspelling volgt
op een voorspelling van het IEA dat de groei van de vraag dramatisch zal
vertragen en dat er een piek in de vraag opdoemt.
Zowel het IEA als de
OPEC zien de vraag naar olie in de waarneembare toekomst door Azië worden
aangestuurd, maar beide organisaties lijken te verschillen over de impact van
elektrische auto’s en andere technologieën.
De vraag naar ruwe olie
zal volgens de OPEC naar verwachting stijgen tot 110 miljoen vaten per dag in
2045, wat een stijging van 23% zou zijn ten opzichte van het huidige niveau.
Dat heeft de
secretaris-generaal van de OPEC, Haitham al Ghais aan Reuters verteld.
De voorspelling komt
een week nadat het Internationaal Energieagentschap voorspelde dat de groei van
de vraag naar olie de komende jaren zal vertragen, van 2,4 miljoen vaten per
dag dit jaar tot 400.000 vaten per dag in 2028, met een piekvraag in zicht.
De bearish voorspelling
van het IEA werd gedreven door de opvatting dat de versnelde inzet van
elektrische voertuigen, hogere brandstofefficiëntie en “andere
technologieën” de groei van de vraag zouden schaden.
OPEC, zo lijkt het,
smeekt om van mening te verschillen.
Waar de twee het over
eens lijken te zijn, is dat Azië, en China en India in het bijzonder, de
wereldwijde vraag naar olie voor de waarneembare toekomst zullen stimuleren.
Maar zelfs die groei
kan worden ondermijnd door elektrische voertuigen, volgens een recent rapport
van China’s National Petroleum Corporation of CNPC. De onderzoeksafdeling van
het staatsbedrijf voorspelde dat de groei van de vraag naar olie dit jaar lager
zou zijn dan eerder werd verwacht vanwege de toename van de verkoop van
elektrische voertuigen.
Toch is die
omzetstijging geen zekerheid. In feite moest Beijing onlangs belastingvoordelen
voor kopers van elektrische voertuigen verlengen om dalende verkopen te
stimuleren. Oorspronkelijk gepland om dit jaar af te bouwen, werden de
subsidies verlengd tot eind 2027. De totale belastingbesparing voor kopers zou
kunnen oplopen tot $ 72 miljard, volgens CNBC.
Het IEA liet in zijn
rapport ook een waarschuwing horen over de verkoop van elektrische voertuigen.
“De groei van de
verkoop van elektrische auto’s kan alleen worden volgehouden als aan de
oplaadvraag wordt voldaan door toegankelijke en betaalbare infrastructuur,
hetzij door particulier opladen thuis of op het werk, hetzij door openbaar
toegankelijke laadstations”, aldus het bureau in zijn rapport van eerder
deze maand.
De vraag naar olie uit
de petrochemische industrie blijft volgens de meeste voorspellers op de
middellange termijn sterk, zelfs als EV’s de vraag naar brandstoffen beginnen
te ondermijnen.