De Amerikaanse
president Joe Biden dringt erop aan dat tegen 2032 twee derde van de verkoop
van nieuwe voertuigen elektrisch zal zijn.
De race van Joe Biden
om de elektrische voertuigen te omarmen, dreigt de Amerikaanse
oplaadinfrastructuur te overweldigen en rampzalige leveringstekorten te
creëren, zo waarschuwden recent twee van ’s werelds grootste autofabrikanten.
Toyota- en
Vauxhall-eigenaar Stellantis beschuldigde de president ervan overdreven
optimistisch te zijn in zijn streven naar een regel die zou vereisen dat twee derde
van de nieuwe autoverkopen tegen 2032 elektrisch moeten zijn.
De bedrijven wezen er op
dat ze voorstander zijn van een overstap naar voertuigen met een lage uitstoot
en dan met name inderdaad naar elektrische auto’s, maar ze waarschuwden tevens dat
ze klanten nodig hebben om ze te kopen en dat de kosten van de EV nog steeds te
hoog zijn voor de massamarkt.
De elektrische auto’s
kosten doorgaans ongeveer 12.000 euro meer dan vergelijkbare versies op
benzine, waarbij de meeste bestuurders het verschil weliswaar kunnen
terugverdienen door goedkoper op te laden gedurende de levensduur van het
voertuig.
Toyota waarschuwde de
Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) dat er ook haast is om
voldoende lithium en andere mineralen te bemachtigen die nodig zijn om auto’s
op batterijen te maken als de plannen voor de EV’s doorgang vinden.
Toyota zei: “Het door
Biden opgelegde objectief onderschat de belangrijkste uitdagingen, waaronder de
schaarste aan mineralen om batterijen te maken, het feit dat deze mineralen
niet worden gewonnen of verfijnd in de VS zelf, de ontoereikende infrastructuur
en de hoge kosten van elektrische voertuigen op batterijen.”
Stellantis, eigenaar
van onder andere ook Fiat en Chrysler, zei: “Het objectief van de Amerikaanse
president onderschat aanzienlijk de inspanningen die nodig zijn om de beoogde
EV-markt op te bouwen.
“Het aanpakken van
problemen zoals productiecapaciteit, batterijproductie, oplaadinfrastructuur en
consumentenacceptatie van elektrische auto’s zal van het grootste belang zijn
voor het succes van deze ambitieuze voorgestelde verordening.”
De terughoudendheid van
Toyota en Stellantis staat in schril contrast met het enthousiasme van Tesla,
dat alleen auto’s op batterijen maakt en een van de grootste producenten van EV’s
is.
Het bedrijf van Elon Musk
zei onlangs dat de EPA zijn doelstellingen zelfs zou kunnen verhogen op basis
van het snelle tempo van de elektrificatie van lichte voertuigen.
Het in Texas gevestigde
bedrijf, geleid door miljardair Elon Musk, zei dat de technologie voldoende
bewezen is, snel wordt geïmplementeerd en dat de kosten aanzienlijk zijn gedaald”,
meldde Bloomberg.
Toyota, ’s werelds
grootste autofabrikant qua aantal verkochte voertuigen, kondigde vorige week
een technologische doorbraak in batterijen voor elektrische auto’s aan, waarvan
de Japanse autobouwer beweert dat ze hun kosten, grootte en gewicht zullen
halveren.