Biden’s inspanningen voor het promoten van elektrische voertuigen zijn gedoemd te mislukken, zo waarschuwen autofabrikanten

De Amerikaanse president Joe Biden dringt erop aan dat tegen 2032 twee derde van de verkoop van nieuwe voertuigen elektrisch zal zijn.

De race van Joe Biden om de elektrische voertuigen te omarmen, dreigt de Amerikaanse oplaadinfrastructuur te overweldigen en rampzalige leveringstekorten te creëren, zo waarschuwden recent twee van ’s werelds grootste autofabrikanten.

Toyota- en Vauxhall-eigenaar Stellantis beschuldigde de president ervan overdreven optimistisch te zijn in zijn streven naar een regel die zou vereisen dat twee derde van de nieuwe autoverkopen tegen 2032 elektrisch moeten zijn.

De bedrijven wezen er op dat ze voorstander zijn van een overstap naar voertuigen met een lage uitstoot en dan met name inderdaad naar elektrische auto’s, maar ze waarschuwden tevens dat ze klanten nodig hebben om ze te kopen en dat de kosten van de EV nog steeds te hoog zijn voor de massamarkt.

De elektrische auto’s kosten doorgaans ongeveer 12.000 euro meer dan vergelijkbare versies op benzine, waarbij de meeste bestuurders het verschil weliswaar kunnen terugverdienen door goedkoper op te laden gedurende de levensduur van het voertuig.

Toyota waarschuwde de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) dat er ook haast is om voldoende lithium en andere mineralen te bemachtigen die nodig zijn om auto’s op batterijen te maken als de plannen voor de EV’s doorgang vinden.

Toyota zei: “Het door Biden opgelegde objectief onderschat de belangrijkste uitdagingen, waaronder de schaarste aan mineralen om batterijen te maken, het feit dat deze mineralen niet worden gewonnen of verfijnd in de VS zelf, de ontoereikende infrastructuur en de hoge kosten van elektrische voertuigen op batterijen.”

Stellantis, eigenaar van onder andere ook Fiat en Chrysler, zei: “Het objectief van de Amerikaanse president onderschat aanzienlijk de inspanningen die nodig zijn om de beoogde EV-markt op te bouwen.

“Het aanpakken van problemen zoals productiecapaciteit, batterijproductie, oplaadinfrastructuur en consumentenacceptatie van elektrische auto’s zal van het grootste belang zijn voor het succes van deze ambitieuze voorgestelde verordening.”

De terughoudendheid van Toyota en Stellantis staat in schril contrast met het enthousiasme van Tesla, dat alleen auto’s op batterijen maakt en een van de grootste producenten van EV’s is.

Het bedrijf van Elon Musk zei onlangs dat de EPA zijn doelstellingen zelfs zou kunnen verhogen op basis van het snelle tempo van de elektrificatie van lichte voertuigen.

Het in Texas gevestigde bedrijf, geleid door miljardair Elon Musk, zei dat de technologie voldoende bewezen is, snel wordt geïmplementeerd en dat de kosten aanzienlijk zijn gedaald”, meldde Bloomberg.

Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant qua aantal verkochte voertuigen, kondigde vorige week een technologische doorbraak in batterijen voor elektrische auto’s aan, waarvan de Japanse autobouwer beweert dat ze hun kosten, grootte en gewicht zullen halveren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *