AI is van een
tech-buzzwoord een begrip geworden, maar consumenten en investeerders moeten
voorzichtig zijn als ze aandacht besteden aan de AI-hype, zei professor Sultan
Meghji van Duke University, die eerder chief innovation officer bij de FDIC was.
“Veel van AI wordt
momenteel alleen aangestuurd door marketingteams en niet echt door
technologieën, dus ik denk dat het helemaal niet verrassend is als we stellen dat
we het hebben over een hype”, vertelde Meghji aan Yahoo Finance Live.
“Er is zoveel aangekondigd, er zijn zoveel glinsterende logo’s en
geweldige persberichten de wereld ingestuurd, er zijn zoveel ruzies op de sociale
media ontketend. Kortom veel heisa, maar we hebben AI nog niet echt veel aan
het werk gezien.”
Het is echter niet zo
dat Meghji niet gelooft dat AI transformerend zal zijn – dat doet hij wel, hij
denkt gewoon dat de grootste veranderingen die AI teweegbrengt als puntje bij paaltje
komt minder de krantenkoppen waard zullen zijn.
“De huidige
generatie AI zal de komende jaren echt impact gaan hebben, bijvoorbeeld door
back-offprocessen te stroomlijnen, maar dat is een geheel andere reeks
activiteiten dan wat er in het nieuws komt”, zei hij. Er wordt met andere
woorden heel wat reclame gemaakt die op niets is gebaseerd. Het is allemaal
veel minder spectaculair dan de media ons zouden doen geloven, aldus Meghji.