Hou het hoofd koel: veel van de buzz rond AI is sterk overdreven (het is allemaal veel minder spectaculair dan men ons wil laten geloven)

AI is van een tech-buzzwoord een begrip geworden, maar consumenten en investeerders moeten voorzichtig zijn als ze aandacht besteden aan de AI-hype, zei professor Sultan Meghji van Duke University, die eerder chief innovation officer bij de FDIC was.

“Veel van AI wordt momenteel alleen aangestuurd door marketingteams en niet echt door technologieën, dus ik denk dat het helemaal niet verrassend is als we stellen dat we het hebben over een hype”, vertelde Meghji aan Yahoo Finance Live. “Er is zoveel aangekondigd, er zijn zoveel glinsterende logo’s en geweldige persberichten de wereld ingestuurd, er zijn zoveel ruzies op de sociale media ontketend. Kortom veel heisa, maar we hebben AI nog niet echt veel aan het werk gezien.”

Het is echter niet zo dat Meghji niet gelooft dat AI transformerend zal zijn – dat doet hij wel, hij denkt gewoon dat de grootste veranderingen die AI teweegbrengt als puntje bij paaltje komt minder de krantenkoppen waard zullen zijn.

“De huidige generatie AI zal de komende jaren echt impact gaan hebben, bijvoorbeeld door back-offprocessen te stroomlijnen, maar dat is een geheel andere reeks activiteiten dan wat er in het nieuws komt”, zei hij. Er wordt met andere woorden heel wat reclame gemaakt die op niets is gebaseerd. Het is allemaal veel minder spectaculair dan de media ons zouden doen geloven, aldus Meghji. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *