Spottarieven voor zeecontainers stijgen al vier weken en dat is geen goed nieuws voor de inflatie

De meest recente gegevens van de Drewry World Container Index van vorige week tonen de meest significante prijsstijgingen deze index in meer dan twee jaar. Er lijkt zodoende een einde te komen aan de 23 maanden durende daling van de kosten voor zeevracht.

De Drewry World Container Index steeg vorige week met 11,79% tot $ 1.761 voor een 40-voets container, de grootste wekelijkse winst sinds 24 juni 2021 – of de periode waarin de verzendkosten wereldwijd torenhoog waren vanwege de krappe toeleveringsketens.

Enkele van de prijsstijgingen in de afgelopen vier weken waren op de routes Shanghai naar Los Angeles en Shanghai naar New York.

Senior redacteur Greg Miller van logistiek bedrijf FreightWaves schreef vorige week een rapport waarin hij de situatie op de markt analyseerde:

Volgens verschillende indexaanbieders zijn de spottarieven al drie weken op rij aan het stijgen en herstelden ze zich tot niveaus die voor het laatst werden gezien begin 2023 en eind 2022. De importboekingen in de VS blijven boven het niveau van vóór COVID en meerdere analisten wijzen nu op positieve tariefeffecten van de verminderde scheepscapaciteit.

Terwijl het beheer van de scheepscapaciteit lijkt te werken, waarschuwde de Franse verlader CMA CGM SA dat de oost-west handelsroutes meer onder druk staan en sneller hun activiteiten zien afnemen dan de noord-zuid handel, die behoorlijk dynamisch blijft.”

Begin mei verwachtte A.P. Moller-Maersk A/S, een graadmeter voor de wereldhandel, zwakkere resultaten voor de rest van 2023 na een inzinking in het eerste kwartaal.

Economen en analisten waren de afgelopen weken optimistisch dat de Federal Reserve een zachte landing kan bewerkstelligen en een recessie kan voorkomen.

“Wij denken dat de Fed op weg is naar een zachte landing… en de cijfers van de voorbije weken waren goed. Dat versterkt me in mijn overtuiging”, zei Jan Hatzius, hoofdeconoom bij Goldman Sachs, onlangs.

In China, de op één na grootste economie ter wereld, blijven de signalen over groeivertraging en zwakte binnestromen. Misschien staat de stijging van de containertarieven zodoende min of meer een functie van verminderde capaciteit in plaats van een stijgende vraag. In ieder geval zijn de prijsstijgingen geen goed nieuws voor de inflatie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *