De meest recente gegevens van de Drewry World
Container Index van vorige week tonen de meest significante prijsstijgingen deze
index in meer dan twee jaar. Er lijkt zodoende een einde te komen aan de 23
maanden durende daling van de kosten voor zeevracht.
De Drewry World Container Index steeg vorige week met
11,79% tot $ 1.761 voor een 40-voets container, de grootste wekelijkse winst
sinds 24 juni 2021 – of de periode waarin de verzendkosten wereldwijd torenhoog
waren vanwege de krappe toeleveringsketens.
Enkele van de prijsstijgingen in de afgelopen vier
weken waren op de routes Shanghai naar Los Angeles en Shanghai naar New York.
Senior redacteur Greg Miller van logistiek bedrijf
FreightWaves schreef vorige week een rapport waarin hij de situatie op de markt
analyseerde:
Volgens verschillende indexaanbieders zijn de spottarieven
al drie weken op rij aan het stijgen en herstelden ze zich tot niveaus die voor
het laatst werden gezien begin 2023 en eind 2022. De importboekingen in de VS
blijven boven het niveau van vóór COVID en meerdere analisten wijzen nu op
positieve tariefeffecten van de verminderde scheepscapaciteit.
Terwijl het beheer van de scheepscapaciteit lijkt te
werken, waarschuwde de Franse verlader CMA CGM SA dat de oost-west
handelsroutes meer onder druk staan en sneller hun activiteiten zien afnemen
dan de noord-zuid handel, die behoorlijk dynamisch blijft.”
Begin mei verwachtte A.P. Moller-Maersk A/S, een
graadmeter voor de wereldhandel, zwakkere resultaten voor de rest van 2023 na
een inzinking in het eerste kwartaal.
Economen en analisten waren de afgelopen weken
optimistisch dat de Federal Reserve een zachte landing kan bewerkstelligen en
een recessie kan voorkomen.
“Wij denken dat de Fed op weg is naar een zachte
landing… en de cijfers van de voorbije weken waren goed. Dat versterkt me in mijn
overtuiging”, zei Jan Hatzius, hoofdeconoom bij Goldman Sachs, onlangs.
In China, de op één na grootste economie ter wereld,
blijven de signalen over groeivertraging en zwakte binnestromen. Misschien staat
de stijging van de containertarieven zodoende min of meer een functie van
verminderde capaciteit in plaats van een stijgende vraag. In ieder geval zijn de
prijsstijgingen geen goed nieuws voor de inflatie.