Een toenemend aantal
door het klimaat veroorzaakte extreme weersomstandigheden eisen hun tol van ‘s
werelds belangrijkste scheepvaartroutes en El Niño zou de zaken nog erger
kunnen maken.
El Niño – of “de
kleine jongen” in het Spaans – markeert de ongebruikelijke opwarming van
het oppervlaktewater in de tropische centrale en oostelijke Stille Oceaan. Het
is een natuurlijk voorkomend klimaatpatroon dat gemiddeld eens in de twee tot
zeven jaar plaatsvindt.
De effecten van El Niño
hebben de neiging om in december hun hoogtepunt te bereiken, maar het duurt
meestal even voordat de volledige impact van het fenomeen zich over de hele
wereld verspreidt. Deze vertraging is de reden waarom voorspellers geloven dat
2024 het eerste jaar zou kunnen zijn waarin de mensheid de belangrijkste
klimaatdrempel van gemiddeld 1,5 graden Celsius hogere temperaturen overschrijdt.
De gemiddelde
wereldtemperatuur in 2022 was 1,1 graden Celsius warmer in vergelijking met die
op het einde van de 19e eeuw.
In het door droogte
geteisterde Panama hebben de lage waterstanden het Midden-Amerikaanse land ertoe
aangezet het aantal schepen dat door het uiterst belangrijke Panamakanaal
passeert te verminderen.
De beperkingen hebben
geleid tot een blokkade van schepen die wachten om de route te doorkruisen,
waar veel bedrijven de voorkeur aan geven, omdat het de reistijd tussen de
Atlantische en de Stille Oceaan verkort.
De Panama Canal
Authority, die de waterweg beheert, zei eerder deze maand dat de maatregelen
nodig waren vanwege “ongekende uitdagingen”. Het voegde eraan toe dat
de ernst van de droogte van dit jaar “geen historische prioriteit”
had.
De opeenstapeling van
het Panamakanaal komt kort nadat het VN-weerbureau het begin van El Niño heeft
aangekondigd, wat waarschijnlijk de weg vrijmaakt voor een piek in de
wereldwijde temperaturen en extreme weersomstandigheden.