De Chinese
autofabrikanten komen deze week in zulke grote aantallen naar de belangrijkste
autoshow van Europa dat de Duitse media een staat van bijna existentiële angst ten
toon spreiden.
Normaal gesproken biedt
de IAA een tweejaarlijkse gelegenheid voor de beroemde autofabrikanten en
leveranciers van het land om te pronken met hun meest indrukwekkende nieuwe
innovaties, waarbij zowel bezoekers als journalisten versteld staan van wat
nieuw op de automarkt is.
Deze keer heeft
iedereen het echter maar over één ding: de potentiële vloedgolf van nieuwe
elektrische voertuigen uit het Verre Oosten die hen op hun eigen thuismarkt
bedreigt.
“De IAA wordt de
Chinese show”, waarschuwde een van de toonaangevende zakenweekbladen van het
land, terwijl Der Spiegel voorspelde dat er “moeilijke tijden zullen aanbreken
voor de Duitse auto-industrie.”
Het land is al behoorlijk
vernederd door het succes van Elon Musk’s Tesla, die bedrijven als
Mercedes-Benz en BMW zo moeiteloos degradeerde naar meelopers in hun eigen
sector. Het laatste wat ze nodig hebben is dat nieuwe startende merken zoals
Wang Chuanfu’s BYD hun toevlucht zoeken tegen Musk’s prijzenoorlog in China
door de steven richting Europa te richten.
“We willen premium en
betaalbaar zijn”, zegt Brian Yang, manager van BYD Europe, in een interview met
Handelsblatt, een Duits dagblad dat nauwlettend in de gaten wordt gehouden door
de zakelijke elite van het land. De waarschuwing over de Chinese invasie op de
automarkt is dan ook duidelijk aangekomen.