BMW waarschuwt dat het verbod op benzineauto’s een groot risico betekent voor Europese autosector

Het voornemen van de EU om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s en bestelwagens vanaf 2035 te verbieden, vormt een duidelijk risico voor de Europese autofabrikanten, die waarschijnlijk de dreigende EV-prijzenoorlog tegen hun Chinese concurrenten zullen verliezen, waarschuwde BMW-voorzitter Oliver Zipse.

De directeur zei dat BMW in een betere positie verkeert om te concurreren met de Chinese fabrikanten, waarvan de meeste zich richten op kopers van goedkopere en kleinere elektrische voertuigen.

Maar toch ziet het er allemaal niet goed uit: “Het marktsegment voor basisauto’s zal verdwijnen of zal toch alleszins niet meer door Europese fabrikanten worden ingevuld”, vertelde Zipse aan FT.

De lidstaten van de Europese Unie hebben in maart een emissieverordening goedgekeurd op grond waarvan het blok in 2035 de verkoop van nieuwe CO2-uitstotende auto’s en bestelwagens zal beëindigen.

De nieuwe regels zijn gericht op een reductie van de CO2-uitstoot van 55% voor nieuwe auto’s en 50% voor nieuwe bestelwagens tussen 2030 en 2034 vergeleken met het niveau van 2021, evenals een reductie van de CO2-uitstoot van 100% voor zowel nieuwe auto’s als bestelwagens vanaf 2035.

De historische deal werd mogelijk gemaakt nadat Duitsland – de grootste economie, de grootste automarkt en de grootste autofabrikant – een vrijstelling voor e-brandstoffen had aangevraagd en gekregen. Duitsland wilde dat de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren die op e-brandstoffen rijden ook na 2035 zou mogen doorgaan en verkreeg die vrijstelling.

De inzinking van de export van de Duitse auto-industrie naar China in het eerste kwartaal van 2023 zou het begin kunnen zijn van een nieuwe lange termijn trend van sterke verstoring in de Duits-Chinese handel naarmate de Chinese EV-boom versnelt, zeggen onderzoekers van het IW-instituut in Keulen zei in een rapport dat in juni verscheen.

“Er lijken zich een machtsverschuivingaf te spelen in de automobielsector, vooral met betrekking tot het toenemende belang van China als exporteur van elektrische auto’s”, schreven de auteurs van het rapport.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *