De sancties tegen
Rusland waren bedoeld om de export uit het land van olie en aardgas te stoppen
en Vladimir Poetin tot een ommekeer met betrekking tot Oekraïne te dwingen. In
plaats daarvan blijft Rusland zijn tijd afwachten in Oekraïne en vooral blijft
Russische olie naar de wereldmarkten stromen. De kopers kunnen veranderd zijn evenals
de manier waarop markten werken, maar de situatie op de markt is zeker niet in
het nadeel van Rusland gekeerd. Wat voorheen transparant was, werd plotseling
ondoorzichtig.
Het Westen heeft zich
ondanks alle retoriek ook niet volledig van Rusland afgesloten. Westerse
bedrijven en banken zijn nog steeds actief in Rusland, ook al zijn hun
aantallen afgenomen. Russisch gas stroomt nog steeds Europa binnen, zij het in veel
kleinere hoeveelheden, en zou zelfs kunnen toenemen dankzij een recente
overeenkomst tussen Bulgarije en Turkije.
Elisabeth Braw,
schrijfster voor Foreign Policy, heeft een aangrijpend verhaal gepubliceerd over
hoe Griekse reders een fortuin verdienden door hun olievrachtschepen
tweedehands te verkopen. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft
Griekenland 290 schepen verkocht. Ze verkopen ze niet met korting, zoals men
zou kunnen denken.
Integendeel, het
verhaal geeft voorbeelden van gevallen waarin de scheepsprijs is verdubbeld of
verdrievoudigd vergeleken met de oorspronkelijke prijs die de Griekse eigenaren
betaalden. Op markten als deze, waar geld geen beperkende factor is, zijn
tankers een gewild object wat de prijsstijgingen verklaart. Als gevolg van de
oorlog is een geheel nieuwe tankermarkt ontstaan, een markt die veel minder
transparant is.
De kopers zijn veel
mysterieuzer dan de verkopers. Bedrijven gevestigd in de Verenigde Arabische
Emiraten kochten de meeste tankers, gevolgd door kopers in China, Turkije en
India. Volgens S&P Global Market Intelligence ontstonden er in 2022 maar
liefst 864 nieuwe maritieme bedrijven met een associatie of link met Rusland.
Soms is er niet eens een e-mailadres aan die bedrijven gekoppeld. De rol van de
VAE is niet verrassend, aangezien Dubai naar voren is gekomen als het nieuwe
Genève voor Russische oliehandelsbedrijven. China en India hebben beide hun
import van Russische olie opgevoerd en hebben tankers nodig voor het transport.
De rol van de VAE is
niet verrassend, aangezien Dubai naar voren is gekomen als het nieuwe Genève
voor Russische oliehandelsbedrijven. China en India hebben beide hun import van
Russische olie opgevoerd en hebben tankers nodig voor het transport.