Oliemarkt lacht sancties tegen Rusland weg, tankermarkt is compleet van uitzicht veranderd

De sancties tegen Rusland waren bedoeld om de export uit het land van olie en aardgas te stoppen en Vladimir Poetin tot een ommekeer met betrekking tot Oekraïne te dwingen. In plaats daarvan blijft Rusland zijn tijd afwachten in Oekraïne en vooral blijft Russische olie naar de wereldmarkten stromen. De kopers kunnen veranderd zijn evenals de manier waarop markten werken, maar de situatie op de markt is zeker niet in het nadeel van Rusland gekeerd. Wat voorheen transparant was, werd plotseling ondoorzichtig.

Het Westen heeft zich ondanks alle retoriek ook niet volledig van Rusland afgesloten. Westerse bedrijven en banken zijn nog steeds actief in Rusland, ook al zijn hun aantallen afgenomen. Russisch gas stroomt nog steeds Europa binnen, zij het in veel kleinere hoeveelheden, en zou zelfs kunnen toenemen dankzij een recente overeenkomst tussen Bulgarije en Turkije.

Elisabeth Braw, schrijfster voor Foreign Policy, heeft een aangrijpend verhaal gepubliceerd over hoe Griekse reders een fortuin verdienden door hun olievrachtschepen tweedehands te verkopen. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft Griekenland 290 schepen verkocht. Ze verkopen ze niet met korting, zoals men zou kunnen denken.

Integendeel, het verhaal geeft voorbeelden van gevallen waarin de scheepsprijs is verdubbeld of verdrievoudigd vergeleken met de oorspronkelijke prijs die de Griekse eigenaren betaalden. Op markten als deze, waar geld geen beperkende factor is, zijn tankers een gewild object wat de prijsstijgingen verklaart. Als gevolg van de oorlog is een geheel nieuwe tankermarkt ontstaan, een markt die veel minder transparant is.

De kopers zijn veel mysterieuzer dan de verkopers. Bedrijven gevestigd in de Verenigde Arabische Emiraten kochten de meeste tankers, gevolgd door kopers in China, Turkije en India. Volgens S&P Global Market Intelligence ontstonden er in 2022 maar liefst 864 nieuwe maritieme bedrijven met een associatie of link met Rusland. Soms is er niet eens een e-mailadres aan die bedrijven gekoppeld. De rol van de VAE is niet verrassend, aangezien Dubai naar voren is gekomen als het nieuwe Genève voor Russische oliehandelsbedrijven. China en India hebben beide hun import van Russische olie opgevoerd en hebben tankers nodig voor het transport.

De rol van de VAE is niet verrassend, aangezien Dubai naar voren is gekomen als het nieuwe Genève voor Russische oliehandelsbedrijven. China en India hebben beide hun import van Russische olie opgevoerd en hebben tankers nodig voor het transport.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *